• Slide image one
  • Slide image two
  • Slide image three

Inschrijven nieuwsbrief




Nieuwsflits

Er zijn weer nieuwe club van 50 leden bekend. Nu jij nog? 

Gewonnen!

Yes. Gewonnen. Regen.    Dit omschrijft de 3e race van het seizoen wel zo'n beetje. Mijn eerste echte overwinning! En dat is heel erg leuk om mee te maken kan ik melden. Laten we beginnen bij het begin.

Ook dit keer kwam ik samen met A.P. op de avond vooraf aan op het circuit van Assen. In alle rust vervolgens de pitbox ingeruimd om daarna alle weersites langs te gaan en de elkaar tegensprekende weersvoorspellingen te bespreken. Het varieerde van geheel droog, via een paar uur lichte regen naar de hele dag regen. We hoopten op het eerste, nadat de vorige twee races van dit seizoen al nat waren geweest.

Gewonnen!

's Ochtends tijdens de keuring van de motoren was het nog droog, maar rond 9 uur begon het toch te regenen. Een kwartiertje later besloot ik om toch maar weer de regenwielen in de motor te monteren aangezien het niet snel droog leek te worden. De vrije training verreden we op een al behoorlijk natte baan, bij uitzonderlijk lage temperatuur voor begin juni. Ik had gewoon verkleumde vingers na de 20 minuten durende sessie. En dat noemen we dan zomer.... In de vrije training heb ik het rustig opgebouwd en het tempo van de laatste keer weer proberen te pakken. Het ging redelijk en het resulteerde in een 11e plek van de 34 man in de Sportcup. Hier de volledige uitslag van de training. 

De kwalificatie training heb ik niet handig aangepakt, laat ik het maar zelf bekennen. Het resultaat was echter wel weer leuk. Dat komt zo. Ik kwam wat laat aan de opstelling voor de kwalificatie training waardoor zeker driekwart van de deelnemers voor me de baan op waren gegaan. Daardoor heb ik de gehele kwalificatie in druk verkeer gereden. Dat is op zich heel erg leuk om te doen, ik kon namelijk een heleboel andere rijders voorbij, maar toch had ik daardoor iedere ronde wel wat oponthoud. Juist op het moment dat ik een vrije baan had om zodoende een goede kwalificatietijd te zetten, werd de finishvlag al weer gezwaaid. Te snel naar mijn zin, maar goed. Ik baalde wel want ik had wel veel ingehaald maar geen echte snelle tijd gezet. Het was handiger geweest om bij het oprijden van de baan even te wachten tot alle deelnemers weg waren zodat ik toch een vrije baan had gehad.

Na het herverdelen van de klassen in de pauze bleek dat mijn tijd goed was voor ..... pole position in de Sportcup. Ha, dat was best grappig. Nog niet eerder had ik pole position gehad. Naast mij, op plek 2 stond A.P. Hij had 0,006 seconden langzamer getraind. Best wel close, toch?

Race 1

Pole position, startplaats 1. Niemand voor me te bekennen. De man met de rode vlag staat vlak voor me. Ik concentreer me en op het moment dat het rode licht uitgaat ben ik weg. De start is goed, ik ga als eerste weg. Rempunt voor de eerste bocht bepalen blijkt lastig in de regen en ik ga iets te vroeg in de remmen. Drie man komen binnendoor doordat ze iets later aanremmen. Bij het uitaccelereren van de Haarbocht kan ik er direct 1 terugpakken en lig ik dus derde bij de eerste doorkomst. De man op kop, Johan Hagebeuk, wordt zowel door Jan Lambers als door mij ingehaald in de tweede ronde. Daarmee rijd ik op een tweede plek. Jan Lambers houdt er een behoorlijk hoog tempo op na in de eerste ronden waardoor hij langzaam bij me wegrijdt. Ik kijk niet achterom, ga ervan uit dat de concurrentie vlak bij is en rijdt dus ook flink door. Er gebeurd verder weinig in deze race. Ik word niet een keer aangevallen. De laatste 3 ronden blijft de afstand tussen Jan Lambers en mij gelijk. De afstand is echter 6 seconden, dus dat rijd ik niet meer dicht. Als ik over de finish kom kijk ik achterom en zie ... niets. De man op de derde positie rijdt weer 6 seconden achter mij. Een veilige tweede plek dus. De volledige uitslag staat hier.

Stekkenwal

Foto: www.circuitfotografie.nl

Race 2

Startpositie nummer 2 is mijn deel na mijn tweede plaats in race 1. Als het rode licht uitgaat ben ik weer goed weg. Dit keer kies ik mijn rempunt beter en houd ik mijn startpositie vast. Ik rijd dus op plek 2 en in de eerste ronde houd ik Jan Lambers redelijk bij. Bij mezelf hoop ik al stilletjes dat ik wel bij zou kunnen blijven. Maar dat blijkt ijdele hoop. Vanaf ronde 2 voert hij het tempo op en rijd bij me weg. Ik probeer bij te blijven, maar een paar glijmomentjes van de achterkant doen me besluiten dat mijn eigen tempo rijden verstandiger is. Het lijkt een kopie van de eerste race te worden. Ik hoor tijdens de race soms een motor achter me bij het aanremmen, dus ik blijf aanzetten. En dan, in ronde 5, ligt de nummer 1 ineens in de grindbak. Vrij naar Casey Stoner, zijn ambitie was groter dan zijn talent. En ik rijd dus op plekje 1. En die wil ik niet kwijt dus ik besluit aan te zetten. Dat resulteerd uiteindelijk in een snelste ronde op een kletsnatte baan van 2:08.8. Een absoluut record in het nat voor me. Wat me nog niet eerder lukte, lukte me nu wel. Zowel links als rechts reed ik mijn kneesliders aan de grond in de regen. Een hele mooie ervaring kan ik u zeggen! Ik passeer als eerste de finish en wil kijken wie ik nu achter me hoorde. Maar er rijd helemaal niemand. Achteraf blijk ik een voorsprong van 22 seconden op de nummer 2 te hebben. Ik zal het motorgeluid wel in mijn verbeelding hebben gehoord... Volledige uitslag is hier te zien. Dagklassement is hier te zien.

Prijsuitreiking

Het was niet alleen een goede dag qua resultaat maar het was ook weer een hele gezellige dag! In de pitbox bezoek gehad van mijn beide ouders, mijn zoontje, mijn oom en tante en 2 vrienden. Leuk dat jullie er allemaal waren!

Voor meer foto's kunt u op 1 van de bovenstaande foto's klikken.

Video van de start is hier te zien. Onboard videobeelden zijn er helaas niet. Mijn camera's zijn overleden.