• Slide image one
  • Slide image two
  • Slide image three

Inschrijven nieuwsbrief




Nieuwsflits

Er zijn weer nieuwe club van 50 leden bekend. Nu jij nog? 

Voorjaarstraining Ledenon - weer ritme gepakt

3 dagen rijden op het circuit de Ledenon, het zit er weer op - helaas. Maandagochtend om 3 uur vertrok ik thuis om zo'n 13 uur later te arriveren in het zuiden van Frankrijk. De reis was zo voorspoedig verlopen dat we 2 uur te vroeg waren, we mochten het circuit nog niet eens op omdat een lokale Ducati club aan het rijden was. Op deze maandag was het prachtig weer zoals op onderstaande foto te zien is.

Ledenon maandag

Zonder de sneeuw van 3 jaar terug konden we ineens goed zien hoeveel hoogteverschil er was. Wat een diepte en afdalingen! Dat beloofde wat. 's Avonds hebben we de pitbox ingericht en ons aangemeld bij de organisatie van Art-motor.de. Daar bleek dat er niet veel deelnemers aan deze training waren, namelijk 61 man/vrouw. De organisatie vertelde dinsdagochtend bij de briefing dat de oorspronkelijke 3 groepen werden herverdeeld naar 2 groepen. Dat hield meer rijtijd voor iedereen. Dat was niet voor iedereen weggelegd helaas. Dinsdagochtend bij het opstaan was het droog maar rond 8 uur begon het te regenen. De hele ochtend hield dat aan en dat zorgde voor enerzijds relatieve rust op de baan doordat lang niet iedereen regenbanden op velgen bij zich had. En er waren ook mensen zonder regenbanden die probeerden bij de bandenleverancier ter plekke regenbanden te kopen. Deze man had echter een vrachtwagen vol droogweerbanden en letterlijk 3 setjes regenbanden bij zich. Die waren dus binnen 5 minuten verkocht. Jammer voor de mensen die zelf geen regenbanden bij zich hadden. Aan het einde van de eerste dag bleek dat er in totaal 31 mannen en vrouwen de baan op waren geweest. Heel erg weinig dus.

Gelukkig werd het rond half twee droog en kon de laatste sessie van de dag op een bijna droge baan worden verreden. De baan was op de ideale lijn voor zo'n 80% droog. Zodoende lukte het toch nog om een beetje gevoel van snelheid in het systeem te krijgen, want bij regen gaat het allemaal toch net even wat minder snel. Onderstaand de tijdenlijst van de eerste dag. Toch leuk om boven aan te staan!

Uitslag eerste dag

De woensdag was helaas nog een tandje erger. Er was 30 mm regen voorspeld - dat is veel - en die is zeker gevallen. De hele dag viel de regen met bakken uit de lucht. Er stonden diepe plassen water op de baan, en water stroomde in geulen van hoog naar laag soms dwars over de baan. Voor mij aanleiding genoeg om pas rond 12 uur de baan op te gaan voor een sessie van 30 minuten. Het regende op dat moment iets minder hard en de hoeveelheid water op de baan verminderde langzaam. Deze ochtend was het zo bar dat maar 5 andere rijders naast mij de baan op gingen. Na het middageten dat overigens prima verzorgt was door de Franse catering kwamen meer rijders de baan op. Vanwege de diepte van de waterplassen besloot ik dat het tijd was om nieuwe regenbanden te monteren met meer profieldiepte. Dat bleek een goede beslissing, want dat gaf me meer gevoel en grip in de regen dan de vorige set dat had gedaan.

Om deze dag in positieve stemming af te sluiten zijn we samen 's avonds naar een pizzeria geweest. Sterke verhalen en pizza, altijd een goede combinatie.

Donderdag begon goed. De regen was gestopt en de lucht klaarde wat op. 's Ochtends was het asfalt nog nat van de nachtelijke regen en dus bleven de regenbanden er nog onder. Na de middagpauze was de baan droog en konden de droogweerbanden gemonteerd worden. Met nog 4 sessies van 30 minuten te gaan was dat een mooi slot van toch grotendeels verregende dagen. In de eerste droge sessie bleek dat 1 van de remschijven op het voorwiel krom was. Tikje gehad in de winter misschien, wie zal het zeggen? Bij het aanremmen trilde de motor als een malle. Na een kwartiertje toch maar binnen gekomen, want het was geen beginnen aan. Snel remschijven gewisseld voor de volgende sessie. Dat was prima, de andere schijven werkten top. Met nog 3 droge sessies te rijden kwam de snelheid er nu snel in. Heerlijk! Wat is het toch top om hard over droog asfalt te gaan. En wat is Ledenon een uitdagende baan. Hoogteverschil, steile afdalingen, blinde bochten, combinaties, het zit er allemaal in. Geen moment rust, zelfs het rechte stuk is werken omdat het eerst steil bergop gaat en de motor dus heel licht wordt aan de voorkant. Na 3 keer een half uur was het al weer voorbij. Maar wat was dat mooi!

Bewegend beeld: Dim lights Embed Embed this video on your site

Opkomen rechte stuk

En nu op naar de 1e ZAC race. Hopelijk is die droog ;-)