• Slide image one
  • Slide image two
  • Slide image three

Inschrijven nieuwsbrief




Nieuwsflits

Er zijn weer nieuwe club van 50 leden bekend. Nu jij nog? 

Zandvoort 17 juni - weer een PR gesneuveld

Na de derde race in 2012 schreef ik dat we al 3 races regen hadden gehad. Na de derde race dit jaar kan ik schrijven dat we al 3 races op rij prachtig raceweer hebben gehad. Wat dat betreft hebben we een topjaar tot nu toe! En zoals de titel al duidelijk maakt, wederom een oud persoonlijk record gesneuveld en een nieuwe gezet. En dat 2 races op rij. Mooi toch! Laten we eens beginnen bij het begin.

Op zondagavond kwam ik aan op het circuitpark Zandvoort. Mooi voor zonsondergang, dus nog snel even langs de zee gereden om daar heel even te kijken. Kom ik niet iedere dag dus dat kon ik nog mooi meepikken. Het circuit ligt ten slotte bijna aan het strand. Op de zondag reed de BE Trophy (Belgische clubrace evenement met opgepimpte VW kevers) en bij mijn aankomst waren deze teams nog aan het inpakken. Het was lastig om een plekje te zoeken waar de caravan kon staan, maar na een beetje manouvreren lukte dat toch. Caravan neergezet, motor eruit, slaapzak neergelegd en vervolgens was het tijd om even te buurten bij de collega coureurs. Dat was natuurlijk erg gezellig.

De keuring van de motor 's ochtends vroeg ging weer als vanzelf. Alles in orde. De Race cup waar ik in rijdt mocht als tweede groep de baan op. Het was een eeuwigheid geleden dat ik het circuit Zandvoort had bereden en dus stond de eerste sessie in het teken van het opnieuw vinden van de rem- en instuurpunten. Er gebeurde eigenlijk niets bijzonders in deze sessie. Een enkele bijna grindbak excursie is het enige afwijkende. Iets te laat aanremmen was daar de oorzaak van. Maar daarna wist ik in ieder geval weer waar het rempunt lag. Verder de rest van de training lekker gestoeid met andere rijders. Hier is de uitslag van de vrije training te zien. Ik sta in het middenveld van de S3 Racecup.

Aan het einde van de ochtend was het tijd voor de kwalificatietraining. Steeds werd een handvol rijders de baan opgelaten. Ik zat vooraan het derde groepje rijders. Had daardoor een vrije baan en bij het ingaan van de tweede ronde zat het tempo er al mooi in. Niemand haalde me in en dus begon ik ook de derde ronde met een vrije baan voor me. Ik voelde dat het een stuk harder ging dan in de vrije training en ik hoopte dat er een goede kwalificatietijd uit deze ronde kon komen. En toen ... net voor het insturen van de laatste bocht voor start-finish werd de rode vlag gezwaaid. Weg snelle ronde, sessie afgebroken, de pitsstraat ingereden. Na een minuut of 10 gewacht te hebben in de pitstraat kregen we te horen dat onze sessie niet herstart zou worden. Helaas. Hier is de uitslag van de kwalificatiesessie te zien. De meeste rijders hebben 1 volle geklokte ronde gereden en sommige hebben er 2 gereden. Ik zie achter me een aantal rijders staan die normaliter voor me staan. Toch een aparte uitslag zo.

Race 1

De eerste race mag ik starten vanaf startplek 22. Mijn start is redelijk. Ik verlies volgens mij geen plekken maar win er hooguit een paar. De eerste rondes is het een beetje dringen geblazen. En ik moet nog een beetje op snelheid komen na de gemiste kwalificatie. De race gaat over 8 ronden. Het is echt knokken geblazen om de plekjes; een hele mooie race om te rijden. Na een rondje of 5 a 6 krijg ik toch weer last van mijn rechteronderarm, net zoals 2 weken geleden. Irritant, daardoor zakt mijn tempo iets in. En dat zorgt er dan weer voor dat een paar man me nog voorbij gaan in die laatste rondes. Ik eindig deze race op een 23ste plek. Hier is de volledige uitslag van race 1 te bekijken. Van race 1 heb ik 2 filmpjes kunnen ontdekken waarop ik in beeld ben. Klik hier om de videobeelden te bekijken.

Race 2

Na de eerste race heb ik het gashendel dusdanig anders afgesteld dat het niet meer nodig is om de arm helemaal naar onderen te draaien om volgas te geven. Ik hoop dat dat de oplossing voor de pijn in de arm kan zijn. Mijn 23ste plaats van zojuist geeft recht op een 23e startplaats. Bij het opstellen in de pitsstraat vallen er een paar lichte regendruppeltjes. Niet veel bijzonders, maar ze zijn er wel. Ik hoop dat het niet doorzet. De start gaat geweldig dit keer. Ik vlieg een heleboel mannen voorbij bij het aanremmen van de Tarzanbocht. Zoveel dat ik niet eens kan schatten hoeveel het er zijn. Ik zit wel verder naar voren dan anders, want ik rijd tussen mannen waar ik normaliter een stukje achter rijd. Ik kan het tempo in de eerste ronde net volgen. In de tweede ronde zie ik in de tweede bocht een grote stofwolk en een motor tegen de boarding liggen. De rijder zie ik niet, maar die zal er ook wel ergens liggen. Vrijwel direct volgen de paarse "code 60" vlaggen. Voordat we start-finish passeren worden deze vervangen voor rode vlaggen. Wederom einde sessie. En ook nu horen we een tiental minuten later dat onze race niet herstart zal worden. Weinig rijtijd vandaag. Hoe goed mijn start was, blijkt als een kwartiertje later de uitslag van deze ene ronde wordt gepubliceerd. Ik was als 13e de finish gepasseerd na de 1e ronde. Ha, 10 plaatsen winst in een ronde. Best goed, al zeg ik het zelf. Hier is de uitslag van deze race te zien.

Race 3

Nu mag ik starten op de 13e plek. Ik geloof niet dat ik ooit zo ver naar voren heb gestart in de S3 Racecup. Mooi dus. En ook dit keer is mijn start goed en haal ik nog een man of 3 a 4 in bij het aanremmen van de Tarzanbocht. Nu zit ik wel heel ver naar voren tussen de snelle mannen. Mooi. Ik besluit mijn huid duur te verkopen. Ik ga ervan uit dat er een aantal snellere jongens wel weer langszij zal komen, maar dat ik dat niet zomaar ga laten gebeuren. En dat zorgt ervoor dat ik alle ronden van de race sneller rijd dan mijn snelste ronde van vorig jaar. De snelste ronde die ik rijd - 2:02.0 - is 1.4 seconde sneller dan mijn vorige record. Dat lijkt misschien weinig maar is een behoorlijk verschil. De hele race is er strijd, maar wel een strijd waarbij ik elke ronde wel een plekje verlies. Ik rem mezelf nog bijna een keer in de achterkant van een BMW die een keer vroeg remt. Dat ging maar net goed, wel goed voor de adrenaline. Ik kom als 15e over de finish en daar ben ik erg tevreden mee. De uitslag van race 3 is hier te zien. Ook van race 3 zijn videobeelden beschikbaar. Klik hier om deze beelden te bekijken. De daguitslag is hier te bekijken.

Foto's van deze dag zijn hier te bekijken.

Videobeelden (5 films) zijn hier te bekijken.