• Slide image one
  • Slide image two
  • Slide image three

Inschrijven nieuwsbrief




Nieuwsflits

Er zijn weer nieuwe club van 50 leden bekend. Nu jij nog? 

Circuit Zolder: Heet en goed

Afgelopen donderdag (18 juli) trokken we met het gehele ZAC circus de grens over naar het Belgische circuit van Zolder. Dit jaar is dit de enige race die niet in Nederland wordt verreden. En dat is toch een beetje speciaal. Ik vind het een leuke plek om naar toe te gaan en een leuk circuit om op te racen. Mijn "race-caravan" was 's nachts goed gevuld. A.P. en Martin waren er ook weer eens bij! Met z'n allen kwamen we 's avonds op het circuit aan. De volgende ochtend voegde Erik zich nog bij ons. We hadden ons kamp onder de loop brug opgeslagen zodat we 's middags nog wat schaduw zouden hebben. Want dit keer was het warm, erg warm. Dat is de reden dat ik besloot om het in de vrije training "rustig" aan te doen. De hitte zorgt ervoor dat het racen heel erg zwaar wordt, met name het vasthouden van concentratie is moeilijk. Door in de vrije training niet alles te geven hoopte ik tijdens de races nog genoeg energie op reserve te hebben.

Vrije training

Zoals gezegd was ik rustig aan het rijden. Rustig is in dit geval natuurlijk relatief. Mijn snelste tijd op dit circuit was een 1:47.6 vorig jaar. Tijdens de vrije training nu zette ik als snelste tijd een 1:50.2. En dat terwijl ik nergens laat remde of vroeg op het gas ging. Ik was gewoon mezelf de baan weer aan het eigen maken. Ik moet er wel bij zeggen dat in 2 bochten een oliespoor lag dat was afgedekt met een laagje grit. In de bocht Bianchi was het al van een dag eerder en kon je er vol overheen. Maar in de laatste chicane voor start-finish was hij van een sessie voor ons, vers dus. Precies op het punt waar je nog vol remmend in wilt sturen lag het oliespoor. Niet ideaal zal ik maar zeggen en zeker niet best voor de rondetijden. Maar al met al ging het lekker in de vrije training. De R1 deed het ook prima!

Race 1

Foto: CircuitFotografie.nl     Klik op de foto voor meer foto's.

Kwalificatie

In de kwalificatie was ik van plan om alles op alles te zetten om zo ver mogelijk vooraan te kunnen starten. Ik zorgde er daarom voor dat ik alleen de baan op kon gaan, de grote groep was ongeveer een minuutje weg. Hierdoor had ik een vrije baan en kon ik mijn eigen rondes rijden zonder ergens rekening mee te hoeven houden. En dat deed ik. Zeker de eerste helft van de training kwam ik niemand tegen en werd ik niet ingehaald. Dit zorgde ervoor dat ik in de 4e ronde van de training mijn snelste kwalificatietijd neerzette; een 1:46.2. Weer een persoonlijk record aan gruzelementen gereden! Nice. De tweede helft van de tijd kwam ik toch wat tussen andere coureurs te zitten waardoor snellere tijden er niet meer in zaten. Bij terugkomst zag ik mijn tijd en ik was er echt tevreden mee. Het zette me op een 20e startpositie in de Race cup. Hier de uitslag van de kwalificatie.

Race 1

Tijdens de briefing had de organisatie aangekondigd dat alle coureurs 5 minuten voor de start van de race geacht werden op te stellen in de pitstraat. Half twee 's middags, vol in de zon bij 34 graden. Lekker dan. Ik denk dat een aantal coureurs hadden bedacht dat ze zo kort mogelijk klaar wilden staan in die volle zon, want op het moment dat het licht op groen ging waarmee de pitstraat open ging voor de opwarmronde zag ik zeker 5 of 6 lege plekken voor me. Blijkbaar hadden die iets te lang gewacht met opstellen. De start ging volgens het boekje. Ik won nog een paar plaatsen tijdens de start. Ik kwam in een prachtig groepje terecht waarin er lekker veel gevochten kon worden. Ik was in gevecht met Menno, Lars en Bas. Op ongeveer de helft van de race kwamen Bart en Alex snel voorbij. Zij waren te laat bij de start en rijden normaal gesproken verder voorin. Helaas lukte het me niet om te versnellen en met ze mee te rijden. Ik reed wederom tijden in 1:46 en blijkbaar is dat voor nu mijn snelheid op dit circuit. De race verliep verder foutloos voor mij en op de finish was ik 16e. Gezien het sterke veld een mooie prestatie vind ikzelf. Hier de volledige uitslag van deze race.

Race 2

Bij de tweede race was ieder wel op tijd voor het opstellen en vertrokken we gewoon met een vol veld deelnemers. Dit keer was mijn start wel goed maar de eerste bocht helaas niet. Ik zat aan de binnenkant en werd ingesloten in het gedrang waardoor er voor mijn gevoel een paar coureurs voorbij kwamen. Het is jammer maar niet anders. Ook dit keer kwam ik in een groepje terecht waar veel strijd was. Dit keer waren het Lars en Erwin waar ik de slag mee aan ging. De eerste 3 rondes  was het een echte strijd. In ronde 4 kwam Lars me voorbij en ik wilde aanpikken bij hem. Maar in die ronde had ik 2 keer dat het achterwiel onder me weggleed bij het uitacceleren van langzame rechterbochten. Ik wist dat de band al redelijk gebruikt was (1,5 racedag oud) en door de glijers moest ik even weer het vertrouwen herwinnen in de band. Dat zorgde voor een gat richting van Lars en Erwin van zo'n 2 a 3 seconden schat ik. Na een rondje had ik het gevoel dat het nog wel in orde was met de band en zette ik weer aan. Het gat naar Erwin begon ik langzaam weer dicht te rijden. In de een na laatste ronde reed ik de snelste ronde van de race (voor mezelf dan natuurlijk) en kwam ik steeds dichter bij Erwin. Jammer genoeg lukte het me niet om hem te pakken te nemen voordat de race afgelopen was. Maar het naar hem toe rijden was ook erg leuk. De uitslag van de race staat hier. Een filmpje gemaakt door Lars is hier te vinden.

Het klassement van de S3 Racecup is hier te zien. Momenteel sta ik 14e in het kampioenschap.