• Slide image one
  • Slide image two
  • Slide image three

Inschrijven nieuwsbrief




Nieuwsflits

Er zijn weer nieuwe club van 50 leden bekend. Nu jij nog? 

De eerste natte race van dit seizoen

Het zat er een keer aan te komen dit seizoen. Na 5 wedstrijden met het mooiste weer dat we ons konden wensen was het dit keer raak. Het regende volop afgelopen dinsdag in Assen. En om heel eerlijk te zijn, vond ik dat niet eens zo heel erg. Regenrijden ligt me wel. Weet u nog, vorig jaar juni? Toen won ik. In de regen.

In de vrije training was het even weer uitvogelen hoe het ook alweer zat op een natte baan. Hoeveel grip is er, waar rem ik en hoe hard rem ik? Het is even aftasten. Het was begin maart toen ik voor het laatst op de natte baan had gereden. In de vrije training heb ik dus gewoon alleen maar getest waar rempunten liggen en hoeveel grip er was. De ontzettende hoeveelheid water op het asfalt zorgde af en toe voor een klein uitstapje, maar bijzonder was dat allemaal niet. De resultaten van de vrije training zijn hier te bekijken.

Natte race

 

Op het tijdstip van de kwalificatie regende het ietsje minder hard dan eerder op de ochtend. Daardoor was de hoeveelheid stilstaand water op de baan verminderd. Dat kwam het glijden ten goede. Zelfs zoveel ten goede dat alles perfect aanvoelde. Geen rare momentjes, maar alles strak onder controle. In de 3e ronde reed ik een 2:10 als rondetijd, onder deze omstandigheden al lekker tempo. Helaas besloot een collega coureur om in de bocht Duikersloot onderuit te gaan. Daardoor waren de volgende 3 rondes niet snel, want bij een gele vlag moet je van je gas af. Het was overigens behoorlijk rustig op de baan, dus ik had gedurende de hele kwalificatie een vrije baan. Nadat de gele vlag weg was ging ik er in de laatste ronde goed voor zitten. Alles ging top, totdat ik in de Ramshoek aankwam. Weer een gele vlag en dus weer van het gas af. Op de finish werd ik afgevlagd en zag ik een 2:08 op mijn laptimer verschijnen. Snel, maar het had beter gekund. De uitslag van de kwalificatie is hier te bekijken. Mijn tijd was goed voor een 6e startplaats in race 1. Daar was ik dan best wel tevreden mee. Bij uitstek mijn beste startplaats ooit!

 

Vanwege de weinige deelnemers dit keer - velen zijn blijkbaar bang voor een beetje nattigheid - besloot de organisatie om langere races te laten verrijden. Topbesluit wat mij betreft, de lange races zijn erg leuk. In plaats van 3 korte reden dit maal dus 2 lange races. De eerste race werd verreden op een nog compleet natte baan. Mijn start was goed, ik dook als 5e de eerste bocht in. Na 2 bochten lag ik al op de 4e plek, dit dankzij motorpech van een coureur voor me. Voor me reed Erwin Vercruyssen. Ik wilde hem passeren maar het duurde 2 rondjes voor ik hem voorbij was. Aangekomen op de 3e plek had ik een klein gaatje naar Frank Teunissen. Heel in de verte zag ik de nummer 1 nog rijden. In ronde 4 kregen we een code 60 vanwege een valpartij. Na een ronde kregen we weer groen. Frank zag het niet en ik wel. Dus ik haalde hem in. Omdat we in de briefing net een streng verhaal van de wedstrijdleider over het netjes strijden bij het krijgen van een groene vlag na code 60 hadden gehad besloot ik het plekje weer terug te geven. Zo blijft de strijd eerlijk. Aan het einde van de ronde remde ik hem voor de GTbocht uit. Omdat mijn remactie iets te laat was, was mijn bocht niet goed genoeg. Frank kon eerder op het gas en reed me zo weer voorbij op het rechte stuk. Hij wist nu dat ik dichtbij was en zette een tandje bij. Met 3 snelle ronden reed hij bij me weg. Ik wilde dat niet op me laten zitten en versnelde ook. Ik nam me voor om in de laatste ronde opnieuw een uitremactie in te zetten in de GTbocht. In mijn jacht op Frank zette ik wel de snelste raceronde in deze race, maar helaas kwam ik net niet meer dichtbij genoeg om hem uit te kunnen remmen. Met 0.4 seconde achterstand kwam ik als derde over de streep. Tevreden, absoluut!

De complete uitslag van de race is hier te zien. Kijk even onderaan, daar staat mijn naam ook bij snelste raceronde, een 2:02.4 op de natte baan. Lekker hoor!

Frank reed met een camera. Ik ben 2 keer in beeld, veel te kort helaas. Eerste keer op 12:59 en de tweede keer op 14:26.

Dim lights Embed Embed this video on your site

Na onze 1e race kwam er geen regen meer uit de lucht. Het was windstil en bewolkt en dus verwachtte ik dat de baan nat zou blijven. Een half uur voor de race leek het half nat half droog te gaan worden. Maar toen brak de zon door en droogde de baan zienderogen op. Snel wisselde ik het achterwiel nog naar een wiel met een slick erom. Deze kon nog een paar minuten in de bandenwarmer. Ik besloot om de niet meer in alle haast het voorwiel te wisselen, maar het wiel met de regenband te laten zitten. Dit in de wetenschap dat een regenband op droog asfalt kapot gaat en niet de grip biedt die een slick geeft. Het was een gok, het was niet anders. Er was geen tijd meer om te wisselen. Bij de opwarmronde zag ik het al. Compleet droog op 2 "waterstromen" na. Absoluut niet goed voor een regenband. Ik hoopte maar dat de band het zou houden. Mijn start was redelijk. Ik zat op een 5e plaats redelijk goed. Weer kwam ik terecht achter Erwin Vercruyssen.  Ik kon hem volgen en af en toe "prikken", maar inhalen lukte me niet. Wel kwamen er nog 4 man voorbij die harder konden dan ik. Ik heb me 7 ronden bezig gehouden met Erwin voordat ik hem in de GTbocht (ja, daar is hij weer) kon uitremmen. Het ging bijna fout, de regenband had niet meer de grip die ik verwachtte en hij begon te glijden, net op het moment dat ik de rem wilde lossen. Dat was mijn geluk denk ik, want behalve een flinke slinger gebeurde er verder niets en bleef ik zelfs Erwin nog voor. Het was me wel duidelijk dat ik de grens van de grip van deze band had gevonden. De laatste 2 ronden reed ik iets behoudener om de grip niet te tarten. Erwin bleef ik voor en zodoende werd ik in deze race 8e. Jammer, ik had na de goede uitslag uit race 1 op meer gehoopt.

De complete uitslag van de tweede race is hier te bekijken.

De stand na deze race is hier te bekijken. Ik sta momenteel op een 16e plek in het klassement van de Race Cup.