• Slide image one
  • Slide image two
  • Slide image three

Inschrijven nieuwsbrief




Nieuwsflits

Er zijn weer nieuwe club van 50 leden bekend. Nu jij nog? 

Laatste race van het seizoen & eindklassement

Het zit er weer op. Het seizoen is voorbij. Het was mooi. Het was goed.

De laatste race reden we maandag 30 september op het circuit van Assen. Voor het eerst dit seizoen kon de extra deken voor de nacht op de paddock zijn diensten bewijzen; 's nachts was het niet al te warm namelijk in de caravan. En dat bleek ook in de ochtend waar de vrije training voor mij om 9.20 uur begon. Brrr ... kouwe vingers. Met het uitzicht op een prachtige herfstmiddag in de volle zon besloot ik om niet perse uit te gaan testen in de vrije training waar de grens van de grip lag op het koude asfalt. Daarom gebruikte ik de vrije training om weer in het ritme te komen zonder dat ik gekke dingen deed. Helaas was de combinatie van koud asfalt en een Dunlop slick achterband geen goede. Een groot ruw spoor ontstond op de band. Daarom besloot ik tussen de vrije training en de kwalificatie om een ander wiel met een andere band te monteren in de hoop/wetenschap dat deze beter bestand zou zijn tegen de kou.

Om 10.50 uur was het tijd voor de kwalificatie. Het was al wat warmer geworden gelukkig zodat redelijke rondetijden ook mogelijk moesten zijn. Ik ben niet in de grote groep de baan opgegaan maar heb een rustig moment afgewacht. Zodoende had ik een vrije baan voor me en kon ik me richten op mijn - voor mij nieuw type - achterband waar ik even aan moest wennen. Na 3 rondjes begrepen we elkaar, de band en ik ;-) Gelukkig besloot niemand om te vallen tijdens de kwalificatie en dus was er geen enkele gele vlag of ander ding waardoor een goede ronde niet mogelijk was. En ieder rondje groeide het vertrouwen bij me op dat nog niet al te warme asfalt. Terugkijkend naar de rondetijden zie ik elke ronde een verbetering met als beste tijd in de laatste ronde van de kwalificatie een 1:52.6. Gelet op de temperatuur, was ik daar zeker tevreden mee. Het leverde me een 14e startplaats op de startgrid van race 1 op. Hier is de hele kwalificatie uitslag te bekijken, inclusief alle rondetijden.

Start race 1

UPDATE 8 oktober 2013

Film door Marc Wingelaar. Ik kom op 01.36 min het beeld binnen. Tot 09.42 min blijf ik Marc voor, maar op dat moment komt hij me weer voorbij.

Dim lights Embed Embed this video on your site

En onderstaande film is van de hand van Camiel Blokhuizen. In dit filmpje kom ik op 06.29 min het beeld binnen en blijf ik in beeld tot de finish. In dit filmpje is de inhaalactie van Marc op mij op 09.39 min te zien. 

Dim lights Embed Embed this video on your site  

 

 

Na deze kwalificatie begon het gauw druk te worden in de pitbox. Een boel club-van-50 leden, mijn sponsor Incite Projects kwam en bracht 9 gasten mee. Een gezellige drukte was het.

Na de middagpauze was het snel tijd voor race 1. Een mooie 14e startplaats was voor mij. Op rij 5, middenin. De start was goed, maar bij het aanremmen van de Haarbocht, de eerste bocht, schoten er een paar man toch nog voorbij. Later aanremmen was dus goed mogelijk geweest. Vanaf het eerste begin zat ik in een mooi groepje te strijden om een plek. Een zeer enerverende race waarbij ik met name de strijd aanging met Janko Zeggelaar op zijn Honda en Jos Koopmans op de BMW. Uiteindelijk gingen we binnen een halve seconde met z'n drieën over de finishstreep in deze race. Ik werd 17e. Hier de volledige uitslag en hier de rondetijden.

Voor de 2e race veranderde ik niets aan de motor, omdat het me gelukt was om mijn persoonlijke snelste ronde uit de race van augustus exact te benaderen. Wederom een 1:51.0. En dat met koudere temperatuur en hardere wind. Niets mis mee dus. Race 2 startte ik vanaf rij 6 middenin. Deze start was iets beter, nu vlogen er niet zomaar een paar man om mijn oren bij het aanremmen van de eerste bocht. Ook dit keer was de strijd mooi. Nu had ik het in de eerste 2 rondes aan de stok met Marc Wingelaar en Daniel Madrugo. Vlak voor mijn neus viel een andere coureur bij de Ruskenhoek. Dat zorgde voor een code 60 gedurende anderhalve ronde. De tweede helft van de race had ik het voornamelijk aan de stok met Daniel Madrugo op zijn oranje Suzuki. Zijn sterke punt was het aanremmen en mijn sterke punt was dat ik hem op vermogen voorbij kon komen. In de laatste ronde besloot ik dat voordeel te gebruiken richting de finish. Helaas slaagde mijn plan niet. Het gat was net te groot. Ik zat uiteindelijk minder dan eentiende achter hem op de finishlijn. Hier de volledige uitslag en hier de rondetijden.

Tussen race 2 en 3 nog even tekst en uitleg gegeven aan de coureur die voor mijn neus onderuit was gegaan. Hij had onder meer een hersenschudding en kon zich niet herinneren wat er gebeurd was. Ik kon hem dat uitleggen.

De laatste race startte rond half vijf. Vanwege mijn 16e plek in de tweede race mocht ik ditmaal aan de buitenkant van rij 6 starten. De start was goed. Iedereen kwam er probleemloos doorheen. Tijdens deze race gebeurden er geen valpartijen. Geloof dat iedereen graag "heel" de winter in wilde gaan en dat lukte. Dat nam niet weg dat ook in deze race ik het aan de stok had met Marc Wingelaar en Daniel Madrugo. Het wordt ondertussen een beetje eentonig misschien, maar ook in deze race was het leuk strijden. Het lukte Marc om mij in te halen en voor te blijven en het lukte Daniel om zichzelf geen plezier te doen door buiten de baan terecht te komen. Dat was eenvoudig inhalen, maar er voor is er voor natuurlijk. Deze race werd ik 15e. Hier de volledige uitslag en hier de rondetijden.

Meer foto's zijn hier te bekijken. Videobeelden zijn hier te zien.

In de einduitslag van dit seizoen ben ik 13e geworden. Hier is de complete uitslag in te zien.