• Slide image one
  • Slide image two
  • Slide image three

Nieuwsflits

Er zijn weer nieuwe club van 50 leden bekend. Nu jij nog? 

Race 3: problemen met de koppeling

Het is al eventjes geleden dat de 3e race van dit seizoen werd verreden. Het schrijven van dit verslag heeft even op zich laten wachten, ik ben thuis aan het verbouwen, en dat neemt wat tijd in beslag. Maar nu, er is een voetbalwedstrijdje op tv, heb ik even tijd om mijn ervaringen met jullie te delen.

 Ossebroeken

Het weekend ervoor had ik me vermaakt op het legendarische circuit van Spa Francorchamps. 2 weekenden achter elkaar racen, ik zou er best aan kunnen wennen moet ik zeggen ;-) Ik schreef het eerder al, dit was een ingelaste wedstrijd omdat de wedstrijd op het circuit van Mettet afgelast was vanwege te weinig animo. Ik vond dat niet leuk, ik houd van het rijden op verschillende circuits. Op deze manier worden 6 van de 7 wedstrijden op het circuit Assen verreden dit seizoen. Maar goed, de opkomst bewees het gelijk van de organisatie. Het was druk op deze zaterdag. Naast de raceklasses was er ruimte voor 2 groepen "vrij rijden". En die waren helemaal vol. Goed om te zien.

Deze dag zat ik in de pitbox met Bas en Joep Haverkamp en Martin Kleinjan. Met de ervaring uit Spa nog vers in het geheugen kon ik in de vrije training direct goed van start. Het was een beetje druk op de baan, tenminste, rondom waar ik reed. Maar het ging prima. De tijd was goed, de motor deed het prima. De sessie verliep probleemloos en zonder bijzonderheden eigenlijk. Ik zat zo'n 1,5 seconde bij mijn ronderecord vandaan. Voor de vrije training was dat prima wat mij betreft. 

Bij het rijden van de kwalificatie was de temperatuur al lekker gestegen, het was al zweten geblazen in het pak. Al na een paar rondjes kreeg ik het idee dat de linkerkant van de achterband niet helemaal fris meer was. Bij het uitaccelereren van de Strubben - onder grote hellingshoek, vol gas in de 1e versnelling - voelde het alsof de achterband licht spinde. Dat gevoel werd elke ronde iets erger, maar het vreemde vond ik dat ik het nergens anders op het circuit merkte. Ik had gedacht dat de achterband beter was, maar blijkbaar had ik me vergist.

Maar ondanks deze moeilijkheid, reed ik wel lekker. Het sturen en remmen ging prima. Dat zorgde ervoor dat ik me kwalificeerde met 0,8 seconden vanaf mijn ronderecord. Daar was ik wel tevreden mee. Omdat ik voor de races een nieuwe achterband ging monteren, keek ik met veel vertrouwen uit naar de race. Het zou me toch moeten lukken om weer iets onder mijn eigen record te komen. Dat was het doel voor deze dag. Het zou anders uitpakken...

Marcel van Circuitfotografie.nl had bedacht om in de lunchpauze een fotoshoot te doen op het circuit. Hij zat achterop een grote pickuptruck en met 5 rijders gingen we de baan op. Leuk om te doen! Maar ... bij het rustig rijden in de 2e versnelling wenkte Marcel me om langs de auto te gaan. Ik gaf vol gas .... en hoorde het toerental stijgen maar ging nauwelijks vooruit. De koppeling slipte. Ik besefte op dat moment ook dat het niet de achterband was die ik had gevoeld, maar de slippende koppeling.

Ruskenhoek 

Tussen de fotoshoot en de eerste race was niet veel tijd meer. Een slippende koppeling is niet moeilijk te verhelpen - als je een nieuwe koppeling bij je hebt. En die had ik niet bij me. Helaas. Ik ging de race in met een gevoel van "zien waar het schip strand". Ik wist niet hoe slecht de koppeling was, maar ging er toch mee rijden. Ik had me als 24e gekwalificeerd.

Mijn start was niet best, de andere mannen kwamen harder van de plek. Logisch. Het begin van de race was verder wel goed. De strijd in de eerste helft van de race was mooi, maar in het tweede deel kwam ik in een "niemandsland" terecht. Ik kon mijn tijden niet meer helemaal halen, de koppeling werd slechter. Met name bij de hoogste toeren slipte de koppeling steeds meer. Het koste me zo'n 2 seconden per ronde. Aan het einde van de race kwam ik als 23e over de streep. Gezien de omstandigheden was dit het beste dat mogelijk was.

Voor de tweede race maakte ik me wat meer zorgen. En niet onterecht bleek al snel. Bij de start vlogen de mannen die achter me stonden me al om de oren. En aan het eind van de eerste ronde was ik de laatste. Het accelereren ging niet meer. Snelheid was er niet. Ik probeerde zo te rijden dat ik met een zo hoog mogelijke bochtensnelheid reed om maar zo min mogelijk snelheid te verliezen. In 2 rondes tijd had ik daarmee al 4 bochten niet gehaald. Na 3 rondes besloot ik maar te stoppen, ik was laatste en reed mezelf bijna over de kop. En nog reed de groep voor me bij me weg. Jammer. Het was lang geleden dat ik een race niet uit kon rijden vanwege een technisch probleem.  

Op het moment van schrijven is de oude koppeling gedemonteerd. De nieuwe komt er binnenkort in, zodat de volgende race de motor weer helemaal fris erbij staat.