• Slide image one
  • Slide image two
  • Slide image three

Nieuwsflits

Er zijn weer nieuwe club van 50 leden bekend. Nu jij nog? 

De enige race niet op Assen

Eindelijk, de enige race van dit seizoen die niet op het circuit van Assen verreden wordt. Begrijp me niet verkeerd; Assen is geweldig! Maar een keertje ergens anders rijden is ook leuk. Ik was dus verheugd om weer op Zandvoort te gaan rijden. Bijzonder is wel dat lang niet alle vaste rijders dezelfde mening zijn aangedaan. Er waren slechts zo'n 60 deelnemers dit keer. Heel erg vreemd. Vooral ook jammer voor de organisatie, die toch zo'n dag financieel rond moet krijgen. Maar voor degenen die er wel waren zat er ook een positieve wending aan; we mochten een extra vrije training rijden. Persoonlijk was ik daar erg blij mee. Dit is mijn eerste keer op Zandvoort dit jaar en ook vorig jaar ben ik er maar 1 keer geweest. De juiste lijnen, rem- en instuurpunten moet ik dus wel even weer vinden. En in tegenstelling tot een groot deel van de snelste mannen uit mijn klasse ben ik niet een week eerder wezen trainen. Tijdgebrek door mijn verbouwing is de oorzaak.

Aanremmen Audi-S 

2 vrije trainingen mochten we rijden dus. Ik had ze nodig hoor, om Zandvoort weer een beetje onder de knie te krijgen. Blinde bochten, hoogteverschil en sterk verkante bochten, Zandvoort heeft het. En dat vergt even gewenning. Dat lukte gelukkig prima in 2 vrije trainingen aan het begin van de dag. Na de afgelopen race op Assen had ik de instelling van de voorvork aangepast, omdat ik vond dat de motor wat onrustig was bij het aanremmen. Ik merkte al vrij snel dat dit een goede zet was geweest. Zandvoort heeft een paar plaatsen waar hard geremd moet worden, zelfs eentje bergaf, en de motor bleef strak en stabiel. Een mooie verbetering dus. Voor de kwalificatietraining monteerde ik een ander achterwiel met een betere band, zodat ik er echt voor kon gaan in de kwalificatie. En dat deed ik dus ook. Ik merkte wel in de kwalificatie dat er vele snellere mannen in de baan waren. Vaste Zandvoortgangers denk ik ;-) Ik testte nog een paar rondjes met verschillende versnellingen in een aantal bochten, om te zien wat het beste werkte. Richting het einde van de training kon ik vrije rondes rijden en kwalificeerde ik me met en 2:02.8. Mijn snelste ronde vorig jaar was 2:02.0, dus ik was in de buurt gekomen. Maar ik wende nog steeds aan Zandvoort, dus ik had goede hoop voor de beide races.

In de middag was het racetijd. Mijn tijd was goed voor een 25e startplaats. Ik moet bekennen dat ik had verwacht iets verder naar voren te staan, maar met name de eerste 9 man waren extreem snel. De kwalificatietijd van rijder 9 en 10 lagen 2,8 seconden uit elkaar. Nummer 10 had een 2:00.1 gezet. De volgende 11 rijders hadden ook in de 2:00 gekwalificeerd. Dat beloofde een mooie en compacte strijd te worden.

In de eerste race presteerde ik het om niet goed te starten. Dat is - helaas - te zien op de filmpjes van die race, kijk ze maar eens, de link staat onderaan de pagina. Maar het leverde wel een prachtige race op, eentje waarbij het de hele 10 ronden lang heerlijk strijden was. Met de goede afstelling van de voorvork lukte het me weer om mensen uit te remmen. Fijn! Na driekwart van de race had ik een boel rijders weer ingehaald en zag ik voor me mijn pitboxgenoot Joep rijden. Hij had zo'n 40 a 50 meter voorsprong op me. Met 2 hele goede ronden van mij, tegenover wat slechtere rondes van hem lukte het me om dat gat dicht te rijden. Jammer genoeg was ik zo dom om de gereden rondes niet te tellen. En aangezien Zandvoort geen rondenbord heeft, zoals Assen, waarop je kunt zien hoeveel rondes er nog te rijden zijn, overkwam het me dat ik me voornam om Joep uit te remmen voor de eerste bocht, maar de finishvlag viel voordat ik aan uitremmen toekwam. Jammer hoor. Joep had wel als een rode vlag op me gewerkt, want ik reed 2 rondes van 2:00 achter elkaar. Een mooi nieuw persoonlijk snelste rondetijd. 

Voor race 2 monteerde ik een nieuwe achterband in de hoop om onder de - op Zandvoort - magische 2 minuten grens te komen. Dit keer was mijn start goed. En ook de eerste bochten waren goed waardoor ik een paar plekjes kon pakken. Bij het aanremmen van de chicane voelde ik een licht tikje op de achterkant van m'n motor, iemand raakte me, maar het leverde mij geen probleem op. Een half rondje later kregen we "code 60", wat alleen maar kan inhouden dat er iets of iemand op de baan ligt. Dat bleek al snel bij de chicane te zijn. Ik zag de motor van pitboxgenoot Joep liggen en hijzelf liep erbij weg. Later hoorde ik dat hij degene was die mij ook licht had geraakt. Gelukkig heeft hij er niets bijzonders aan over gehouden. Na zo'n 2 ronden 60 km/h rijden kregen we de groene vlag weer en kon er weer geraced worden. Ook nu ontspon zich een mooie strijd op de baan en kwam achterop bij Jos op zijn BMW. En dat was het dan ook, want ik kwam hem niet voorbij. De BMW is qua acceleratie sterker, maar de bochtensnelheid van Jos is lager dan de mijne. Maar ik kwam er niet voorbij, wat ik ook probeerde. En ook de gehoopte verbetering van mijn rondetijd kon ik zo niet waarmaken. De uitslag was wel beter, ik kwam op een 18e plek terecht. Dat was dan wel weer mooi!

Na de 3e dag op de Honda kan ik gerust zeggen dat wij wel vriendjes gaan worden. Dit jaar brengt nog 1 racedag op het circuit Assen. Maandag 6 oktober is de laatste racedag van dit jaar. Komt u kijken? Voor de tijd tot aan die race heb ik een aantal filmpjes van de afgelopen race verzameld, om te bekijken. Deze bekijken? Hier staan ze! En foto's kijken? Dat kan ook. Hier.