• Slide image one
  • Slide image two
  • Slide image three

Inschrijven nieuwsbrief




Nieuwsflits

Er zijn weer nieuwe club van 50 leden bekend. Nu jij nog? 

Zandvoort - ZAC race 2

Lente in Nederland. Zandvoort aan zee. Een ideale combinatie zou je zeggen. De realiteit was helaas anders. Vooraf was het al duidelijk dat het de hele dag nat zou zijn. De vorige keer op het natte asfalt van Zandvoort belandde ik in de grindbak doordat ik mezelf onderuit had geremd. Dat zou op deze dag toch beter moeten kunnen. 

Het was de bedoeling van de organisatie om de klasses Sport en Race 1000 bij elkaar te laten starten. Zo was de inschrijving ook geregeld. Het gecombineerde startveld was vol. Op de dag voor de race werd besloten om toch deze beide klassen uit elkaar te halen en apart te laten rijden. Er was dusdanig veel animo van rijders uit de Sportcup dat de organisatie hiertoe besloot. Het leidde er toe dat de Race Cup niet met een vol veld van start ging, maar met circa de helft van een maximaal startveld. Het was dus op geen moment druk op de baan en dat is jammer. Ik houd van de strijd, van de drukte. Maar het was niet anders.

In de vrije training bleek al snel dat het asfalt hier weinig grip heeft als het nat is. Al snel zag ik de rode Kawasaki van Kevin Mos voor me op de baan liggen bij het uitkomen van de Kumhobocht. In de Audi-S bocht lag een grote plek grit van de vorige dag. Niet het meest vertrouwenwekkende scenario en dat was te merken aan mijn rondetijd. Die was nogal langzaam om eerlijk te zijn. In de kwalificatie ging het gelukkig beter. Het was niet moeilijk om buiten de andere rijders om de baan op te gaan en dus kon ik mijn eigen ritme rijden zonder gehinderd te worden door langzamere rijders. Langzaam maar zeker kwam het vertrouwen in de combinatie van nat asfalt en grip van de regenband weer omhoog. Ondertussen waren er al weer een boel valpartijen in de andere klasses geweest waardoor er nu een tweetal grote gritplekken bij waren gekomen waar dus olie of benzine op de baan was terecht gekomen. Eentje lag op het instuurpunt van de Kumhobocht en daar reed iedereen vervolgens omheen. Niemand durfde het aan om precies op dat plekje in te sturen blijkbaar. Ik heb het ook niet gewaagd. Na de kwalificatie bleek ik op plek 10 te staan in de startopstelling. Ik was er niet ontevreden mee.

Op een nat Zandvoort 

723- Erik Granneman ; 905 Giacomo ; 999 Jurgen Faro en in de achtergrond Kevin Mos en Siemen Smink

Bij de start van de eerste race staat Marc Wingelaar recht voor me. Hij staat op de 8e plaats en door de "auto-stijl" opstelling van steeds 2 rijders per rij sta ik dus recht achter hem. Naast me staat Rodney van der Lee en met hen beide streed ik de vorige race ook al. Mijn start is goed, de band pakt direct grip in tegenstelling tot de banden van sommige anderen. De eerste rondes zijn echt leuk, lekker in strijd met elkaar. Maar langzaam maar zeker ontstaan er grotere afstanden tussen de rijders onderling. Voor mij rijd Erik Granneman langzaam van me weg. Wat de kwalificatietijden al wel voorspelden, wordt de waarheid. Ik kom een beetje in niemandsland te rijden want ik rijd op mijn beurt weer weg van de mannen achter mij. Dan na een ronde of 4 zie ik voor een valpartij in de Tarzanbocht. In de snelheid kan ik niet zien wie het is, want ik ben druk om tussen de motor en een groot stuk afgebroken topkuip door te rijden. Dat gaat allemaal goed. Snel daarna komt de paarse "code 60" vlag te voorschijn. We rijden allemaal met 60km/h rond zodat de ravage opgeruimd kan worden. De marshalls zijn druk om benzine met grit weg te werken en de motor weg te halen. Ze zijn daar 2,5 ronde mee bezig. Als de groene vlag weer valt hebben we nog 2,5 ronde te gaan. Erik doet vervolgens wat hij daarvoor ook deed, namelijk langzaam bij me weg rijden. Helaas lukt het Jurgen Faro om me uit te remmen voor de Tarzanbocht (mijn zwakke punt op het natte asfalt) en ik probeer wel om terug te slaan maar het lukt me niet. Ik ben sneller, maar rem vroeger dan Jurgen en het lukt niet om hem terug te pakken. Ik kom zodoende als 10e over de finish in deze 1e race.

Ook bij de 2e race is de baan nog goed nat, geen twijfel over de bandenkeuze dus. Vanwege de vele valpartijen op deze dag en de tijd die met opruimen verloren gaat worden de laatste races ingekort naar 6 ronden. Echte sprintraces dus. Met een paar droge handschoenen begin ik met goede moed aan deze race. De kopmannen zijn echt een maatje te groot, maar in de eerste 4 van de 6 ronden ben ik in een groepje met Jan Bultman, Jurgen Faro, Erik Granneman en ikzelf aan het strijden voor de plaatsen 7 tot en met 10. We blijven bij elkaar en ik heb het gevoel dat ik niet als 4e van dit groepje hoef te eindigen. Helaas, op de een of andere manier rijden de andere 3 mannen in de laatste 2 rondes ineens sneller dan ervoor en ik houd dezelfde rondetijden aan. Ik kan ook niet sneller, het achterbandje stapt al meerdere keren weg bij het uitaccelereren van de bochten. Ook dit keer weer een 10e plaats, net zoals in de eerste race.

Op het moment van schrijven is het klassement nog niet bijgewerkt, dat zal ongetwijfeld snel gaan gebeuren. 

Op maandag 13 juni mogen we weer aan de bak voor onze 3e race van dit seizoen. Tot dan!