• Slide image one
  • Slide image two
  • Slide image three

Inschrijven nieuwsbrief




Nieuwsflits

Er zijn weer nieuwe club van 50 leden bekend. Nu jij nog? 

Assen - ZAC race 3 - 2016

In de week voor de race keek ik iedere dag op de weersites. Hoe zou het weer zijn? Na het natte Zandvoort had ik wel behoefte aan droog asfalt om op te racen. Voor het eerst waren er 2 dagen achter elkaar geboekt door de organisatie. Op zondag reed de helft van de raceklassen aangevuld met vrij rijden. Op maandag reed de andere helft van de raceklassen, aangevuld met een Duitse raceklasse en circuittraining van 2 The Experience. Ik mocht zelf op de maandag aantreden, van de zondag heb ik niets gezien. Die was erg druk hoorde ik, dus dat is goed. Op zondagavond kwam ik op het circuit aan. Na het inruimen van de pitbox nog net op tijd om Max Verstappen en Nico Rosberg te zien strijden. Mooi. Kort daarna begint het helaas te regenen in Assen. De weerapp laat niets positiefs zien voor de volgende dag. Buien tot 22 mm regen per uur worden er voorspelt. De motor staat daarom klaar op regenrubber.

De volgende ochtend is het om 8 uur tijd voor de technische keuring. Het is droog, het heeft al eventjes niet meer geregend, maar de voorspellingen zijn nog niet veranderd. Om iets na 10 uur is het tijd voor de vrije training. Er zijn dan al 4 groepen voor ons de baan op geweest. De rijders van de 3e groep geven aan dat de baan droog begint te worden. Met die berichten toch nog gauw de wielen onder de motor uit gesleuteld en net nadat vrije training start, kan ik de baan op. Het asfalt is grotendeels droog, met hier en daar nog een nat plekje. De lucht is nog wat vochtig, het vizier pakt hele lichte regendruppels op. Het is een kwestie van vertrouwen in het gripniveau opbouwen. Ik kan dat in 5 rondes doen, dan moet ik terug de pitsstraat in omdat de tank leeg was. In de consternatie van het wisselen van wielen niet aan bijtanken gedacht. Dom. Gauw pakt één van mijn pitboxmaatjes de jerrycan om bij te tanken. En net voordat ik de motor weer start om de baan op te gaan gaat het licht aan het einde van de pitsstraat op rood. Te laat. Ik zet de motor dus maar terug in de pitbox. 

Mooi groepje 

Even later komt Marc Wingelaar me vragen of ik een probleem had. Hij heeft bijna 10 seconden per ronde harder gereden. Blijkbaar was zijn vertrouwensniveau een behoorlijke stap hoger dan het mijne. Problemen had ik echter niet, gewoon te weinig gereden om echt op snelheid te komen in de lastige omstandigheden.

Tussen de vrije training en de kwalificatie sputtert het af en toe licht, maar de regen zet niet door. Het dreigt wel steeds, maar het asfalt blijft overwegend droog. Als het tijd is voor onze kwalificatie is het asfalt nog steeds droog en kunnen we allemaal met slicks de baan op. Fijn, nu kan het gas er echt op. Het is wel even wennen, in april heb ik voor het laatst op droog asfalt geraced. Al snel gaat het voor mijn gevoel al weer heel erg lekker. Ik rijd 8 rondes in de kwalificatie en iedere ronde is sneller dan de ronde ervoor. Met een 16e tijd sluit ik de kwalificatie af, zo'n 4 seconden achter de man op pole-position. Dat is voor mij geen vreemd "gat" op droog asfalt in dit veld. Ik ben er tevreden mee. 

Om half drie zal de eerste race van start gaan. Een uur van te voren laat de buienradar app zien dat er rond die tijd een hele zware bui wordt verwacht. Twijfel, kijken naar de lucht, kijken op de buienradar, overleggen over de bandenkeuze, dat is wat er in het volgende uur aan de orde is. Iedereen kijkt en spiekt bij de anderen, maar niemand weet het echt. Komt de regen, komt die op het voorspelde tijdstip, hoeveel zal er vallen? Het is een gok.

Zo'n kwartier voor de race is het tijd om de definitieve beslissing te nemen. Het is nog steeds droog, wel met een regendreiging, dus ik kies voor slicks. En gok dus dat het niet of niet al te hard zal regenen. Bij de startopstelling zie ik ook mannen met regenbanden onder de motor, maar de meeste staan toch op slicks. Wie het juiste gokt is pas achteraf bekend. Vanaf de buitenkant op rij 5 is mijn start echt goed. Ik duik buitenom in de eerste bocht en heb een hoop mannen ingehaald. Ik zie vlak voor me Marc Wingelaar rijden. Die stond toch echt 2 rijen voor me, blijkbaar was zijn start niet zo best. Mooi, ik sluit aan in een mooi groepje. Het gevecht met Janko Zeggelaar, Marc Wingelaar, Jurgen Faro en iemand op een Ducati Panigale die ik niet ken is mooi. Ik verbaas me over het rijden van Jurgen, want hij stond ver naar voren getraind. Maar hij houdt het hele groepje een beetje op. De strijd is erg leuk, maar na 7 rondes verlies ik net de aansluiting met het groepje. Een gaatje van een seconde of 2 ontstaat en ik kan me niet meer naar de groep toe rijden. De rondetijden analyserend achteraf blijkt dat ik hetzelfde tempo aanhoudt, terwijl de anderen versnellen in de laatste ronden. Dat doet ook Jurgen, maar hij gaat over de limiet. In de Ossebroeken zie ik hem over het voorwiel zichzelf onderuit remmen. Later blijkt dat hij had gegokt op een regenband voor en een slick achter. Dat verklaart zijn langzamere rijden, maar verdient ook echt respect om met een regenvoorband zo hard te gaan. Helaas vergde hij iets te veel van het rubber. Ik sluit de race af op een mooie 11e plaats. En het mooiste: de voorspelde regen bleef uit. Top dus.

Voor race 2 is de bandenkeuze makkelijker. Het blijft droog. Ook deze start gaat weer top. Ik win een paar plaatsen en in mijn ooghoek zie ik het blauw-oranje van Marc Wingelaar langzaam achter me verdwijnen. Het lijkt wel alsof we altijd bij elkaar rijden. En dat is ook wel een beetje zo ;-) Ook nu kom ik weer in een mooie groep terecht. Bart Pullen, Marc Wingelaar, Jelmer Samplonius en ook Janko Zeggelaar weer zijn de mannen waar ik de strijd mee aan ga. Ik heb een ronde of 3 nodig om Bart voorbij te komen, zijn start was nog beter want hij startte achter me. In de tussentijd heb ik al 2 keer het voorwiel van Marc naast me gezien, maar hij komt er niet langs. Maar dan komt Marc bij het aanremmen van de GT toch voorbij. Een beetje met kwispelend achterwiel haalt hij de bocht nog net, maar ik heb geen kans om terug te slaan.  Een paar bochten verder verschakel ik me en dat geeft Jelmer de gelegenheid om me voorbij te gaan. In een halve ronde tijd 2 plaatsen ingeleverd. Dat was niet de bedoeling zeg! Jelmer zet direct door want aan het einde van de Veenslang remt hij Marc uit. Dat doet hij goed. Met z'n drieen blijven we dicht bij elkaar en gaan de strijd aan. Maar meer dan een paar plaagstootjes zitten er niet in. Ik kom Marc niet voorbij en Marc komt Jelmer niet voorbij. Ik kan zien dat Marc dat wel wil en ik hoop dat Jelmer en hij het in de laatste ronde zo aan de stok krijgen dat ik de lachende derde kan worden. Ondertussen komt er wel weer een hele lichte vorm van regen naar beneden, maar dat tempert ons tempo niet. We jutten elkaar zo op dat ieder van ons drieen in de 10e en laatste ronde zijn persoonlijke snelste ronde neerzet. Mijn hoop dat de beide mannen het elkaar te lastig maken komt niet uit en in dezelfde volgorde komen over de finish. Deze race eindig ik als 12e en met een grote grijns want de strijd was prachtig!

Nu op naar het weekend van 2 en 3 juli. Op zaterdag 2 juli rijd ik de 501 km van Assen, een endurance wedstrijd over 501 km, of 111 ronden. Ik rijd hetzelfde team als vorig jaar, Team Salland Racing. De dag erna, zondag 3 juli staat de 4e ZAC race van het seizoen op het programma. Een druk weekend dus! Zie ik je dan? 

Achter Marc aan