• Slide image one
  • Slide image two
  • Slide image three

Inschrijven nieuwsbrief




Nieuwsflits

Er zijn weer nieuwe club van 50 leden bekend. Nu jij nog? 

Verslagen uit 2013
Voorjaarstraining in Almeria (Spanje)

Seizoen 2013 is net voorbij en ik kijk alweer vooruit naar het volgende seizoen. Deze week heb ik samen met Martin en Hendrik de voorjaarstraining op het Zuid Spaanse circuit Almeria geboekt. Van 5 t/m 8 maart 2014 ben ik daar te vinden om de "wintervacht" af te schudden.

Kijk dit filmpje om een klein beetje een indruk te krijgen van het circuit.

Dim lights Embed Embed this video on your site

 
Laatste race van het seizoen & eindklassement

Het zit er weer op. Het seizoen is voorbij. Het was mooi. Het was goed.

De laatste race reden we maandag 30 september op het circuit van Assen. Voor het eerst dit seizoen kon de extra deken voor de nacht op de paddock zijn diensten bewijzen; 's nachts was het niet al te warm namelijk in de caravan. En dat bleek ook in de ochtend waar de vrije training voor mij om 9.20 uur begon. Brrr ... kouwe vingers. Met het uitzicht op een prachtige herfstmiddag in de volle zon besloot ik om niet perse uit te gaan testen in de vrije training waar de grens van de grip lag op het koude asfalt. Daarom gebruikte ik de vrije training om weer in het ritme te komen zonder dat ik gekke dingen deed. Helaas was de combinatie van koud asfalt en een Dunlop slick achterband geen goede. Een groot ruw spoor ontstond op de band. Daarom besloot ik tussen de vrije training en de kwalificatie om een ander wiel met een andere band te monteren in de hoop/wetenschap dat deze beter bestand zou zijn tegen de kou.

Om 10.50 uur was het tijd voor de kwalificatie. Het was al wat warmer geworden gelukkig zodat redelijke rondetijden ook mogelijk moesten zijn. Ik ben niet in de grote groep de baan opgegaan maar heb een rustig moment afgewacht. Zodoende had ik een vrije baan voor me en kon ik me richten op mijn - voor mij nieuw type - achterband waar ik even aan moest wennen. Na 3 rondjes begrepen we elkaar, de band en ik ;-) Gelukkig besloot niemand om te vallen tijdens de kwalificatie en dus was er geen enkele gele vlag of ander ding waardoor een goede ronde niet mogelijk was. En ieder rondje groeide het vertrouwen bij me op dat nog niet al te warme asfalt. Terugkijkend naar de rondetijden zie ik elke ronde een verbetering met als beste tijd in de laatste ronde van de kwalificatie een 1:52.6. Gelet op de temperatuur, was ik daar zeker tevreden mee. Het leverde me een 14e startplaats op de startgrid van race 1 op. Hier is de hele kwalificatie uitslag te bekijken, inclusief alle rondetijden.

Start race 1

UPDATE 8 oktober 2013

Film door Marc Wingelaar. Ik kom op 01.36 min het beeld binnen. Tot 09.42 min blijf ik Marc voor, maar op dat moment komt hij me weer voorbij.

Dim lights Embed Embed this video on your site

En onderstaande film is van de hand van Camiel Blokhuizen. In dit filmpje kom ik op 06.29 min het beeld binnen en blijf ik in beeld tot de finish. In dit filmpje is de inhaalactie van Marc op mij op 09.39 min te zien. 

Dim lights Embed Embed this video on your site  

 

Lees meer...
 
De eerste natte race van dit seizoen

Het zat er een keer aan te komen dit seizoen. Na 5 wedstrijden met het mooiste weer dat we ons konden wensen was het dit keer raak. Het regende volop afgelopen dinsdag in Assen. En om heel eerlijk te zijn, vond ik dat niet eens zo heel erg. Regenrijden ligt me wel. Weet u nog, vorig jaar juni? Toen won ik. In de regen.

In de vrije training was het even weer uitvogelen hoe het ook alweer zat op een natte baan. Hoeveel grip is er, waar rem ik en hoe hard rem ik? Het is even aftasten. Het was begin maart toen ik voor het laatst op de natte baan had gereden. In de vrije training heb ik dus gewoon alleen maar getest waar rempunten liggen en hoeveel grip er was. De ontzettende hoeveelheid water op het asfalt zorgde af en toe voor een klein uitstapje, maar bijzonder was dat allemaal niet. De resultaten van de vrije training zijn hier te bekijken.

Natte race

 

Lees meer...
 
Race 5 - circuit Assen: sneller dan ooit

Maandag 26 augustus stond race nr. 5 van het seizoen op het programma. Na uitstapjes op de circuits van Zandvoort en Zolder gingen we nu weer naar de kathedraal, het circuit van Assen. Net zoals tijdens de 2e race van dit seizoen was Buro Noord dit maal evenementsponsor. 

Na een druk weekend ondermeer gevuld met een bezoek aan de training van de Formule 1 op het prachtige Spa Francorchamps en de wedstrijd Vitesse - Twente in het Gelredome kwam ik samen met Fabian zondagavond laat aan op het circuit. Mijn ouders zouden er weer bij zijn zodat ze prima op Fabian zouden kunnen passen tijdens de racedag. Het mannetje had er heel veel zin in om papa weer eens te zien racen. Meestal kan hij niet mee omdat hij op school zit, maar het was nog vakantie. Daarnaast was er nog wat bijzonders aan deze dag. Het was de afscheidsrace van A.P. Hij heeft besloten ermee te stoppen. Jammer vind ik dat. Het was altijd leuk en gezellig met hem erbij.

De Bult

Klik op de foto voor de rest van de foto's.

Lees meer...
 
Circuit Zolder: Heet en goed

Afgelopen donderdag (18 juli) trokken we met het gehele ZAC circus de grens over naar het Belgische circuit van Zolder. Dit jaar is dit de enige race die niet in Nederland wordt verreden. En dat is toch een beetje speciaal. Ik vind het een leuke plek om naar toe te gaan en een leuk circuit om op te racen. Mijn "race-caravan" was 's nachts goed gevuld. A.P. en Martin waren er ook weer eens bij! Met z'n allen kwamen we 's avonds op het circuit aan. De volgende ochtend voegde Erik zich nog bij ons. We hadden ons kamp onder de loop brug opgeslagen zodat we 's middags nog wat schaduw zouden hebben. Want dit keer was het warm, erg warm. Dat is de reden dat ik besloot om het in de vrije training "rustig" aan te doen. De hitte zorgt ervoor dat het racen heel erg zwaar wordt, met name het vasthouden van concentratie is moeilijk. Door in de vrije training niet alles te geven hoopte ik tijdens de races nog genoeg energie op reserve te hebben.

Vrije training

Zoals gezegd was ik rustig aan het rijden. Rustig is in dit geval natuurlijk relatief. Mijn snelste tijd op dit circuit was een 1:47.6 vorig jaar. Tijdens de vrije training nu zette ik als snelste tijd een 1:50.2. En dat terwijl ik nergens laat remde of vroeg op het gas ging. Ik was gewoon mezelf de baan weer aan het eigen maken. Ik moet er wel bij zeggen dat in 2 bochten een oliespoor lag dat was afgedekt met een laagje grit. In de bocht Bianchi was het al van een dag eerder en kon je er vol overheen. Maar in de laatste chicane voor start-finish was hij van een sessie voor ons, vers dus. Precies op het punt waar je nog vol remmend in wilt sturen lag het oliespoor. Niet ideaal zal ik maar zeggen en zeker niet best voor de rondetijden. Maar al met al ging het lekker in de vrije training. De R1 deed het ook prima!

Race 1

Foto: CircuitFotografie.nl     Klik op de foto voor meer foto's.

Lees meer...
 
Opbrengst triatlon voor het goede doel

 Afgelopen zaterdag heb ik de 1/8e triatlon van Vroomshoop volbracht. De opbrengst voor stichting Sadiki is € 420,-. De volledige uitslag van de triatlon is hier in te zien.

 

 


 

 

 
3 juni - Persoonlijk record verbroken!

Ondanks het niet zo mooie voorjaar zit het ons bij de ZAC competitie dit jaar tot nu toe mee. Na een stralende zomerse dag tijdens de 1e race op 6 mei konden we ook de 2e race van het seizoen afgelopen 3 juni op prachtig weer rekenen.

Op de avond van mijn 35e verjaardag kwam ik aan het op circuit in Assen. Na de carvan te hebben geinstalleerd, de motor en materiaal in de pitbox te hebben gezet was het tijd voor een rondje over de paddock. Onder het genot van een biertje werden wat sterke verhalen uitgewisseld. Dat was een mooi eind aan een mooie dag. Het was ditmaal drukker dan we gewend waren op de paddock omdat een deel van de beschikbare tijd op de racedag verkocht was aan een Duitse race-organisatie. Volgens mij waren alle Duitse deelnemers er de avond vooraf al aanwezig.

Na de keuring en inschrijving was het om 09.20 uur tijd voor de vrije training in de Race cup klasse. Na een rondje kwam ik terecht achter een coureur die over het hele circuit net ietsje langzamer reed dan ik zou willen, maar in mijn zwakste bocht, de Strubben, toch een flink aantal meters bij me wegreed. Ik besloot om een paar rondjes achter hem te blijven hangen om te leren van hem in deze bocht. Het werd daardoor een relaxte sessie. Ik haalde er overigens net niet helemaal uit wat ik hoopte, namelijk in zijn wiel blijven in de Strubben. Er zit daar toch iets van een mentale barriere vermoed ik, ik ga gewoon niet snel genoeg hard genoeg op het gas. Dat is en blijft daar een punt van aandacht voor me. Ik sloot de vrije training af op een 27e plek van 41 deelnemers. Hier is het resultaat te zien.

Start

Lees meer...
 
Buro Noord evenementsponsor 3 juni

Over een week is het tijd voor de tweede race van het ZAC seizoen. Ik ben verheugd om Buro Noord als evenementsponsor voor deze race te kunnen verwelkomen. Voor deze gelegenheid is de Yamaha YZF-R1 tevens voorzien "Buro Noord" bestickering.

Buro Noord

Buro Noord is een civieltechnisch advies buro gevestigd in Steenwijk en heeft als globaal werkgebied het noorden van Nederland. Haar advisering richt zich voornamelijk op het werkgebied civiele techniek, maar ook op het gebied van landmeten, milieu, en stedenbouw. De visie van Buro Noord is projecten zo breed mogelijk op te pakken en haar opdrachtgevers totaal te ‘ontzorgen’. Dit doen zij door naast een specifiek vraagstuk ook actief mee te denken over het gehele projectproces.

Via deze weg alvast dank aan Buro Noord voor de ondersteuning tijdens de komende race.

 
Vervangende race op de kalender

In navolging op dit bericht ben ik blij om het goede nieuws van een vervangende race te kunnen aankondigen.

Dinsdag 10 september is de datum van deze race die ook op het circuit van Assen verreden gaat worden.

Assen

 
Verslag van de eerste ZAC race

Eindelijk was het dan zover, de eerste race van het seizoen. Lang gewacht en toch nog gekomen. En dit keer was alles zoals je vooraf kunt wensen. Zon, droog, 20 graden, geen wind, volle startvelden. Echt, werkelijk waar. Het was top.

De dag begon met het ophalen van de licentie voor 2013 en vervolgens aanmelden voor de race. Daarna moesten de helm en de motor worden gekeurd. De helm krijgt een keuring voor het gehele jaar, mits je er niet mee valt natuurlijk. De motor wordt voor iedere race opnieuw gekeurd. De R1 doorstond de keuring natuurlijk feilloos.

Om iets over half tien mocht ik in de S3 groep (snelste groep) de baan op. En daar bleek dat het een grote groep deelnemers was. In een lang gerekt lint reden we met meer dan 30 man de baan op. Mooi gezicht. En blijkbaar hadden de meesten al wel eerder kilometers gemaakt want vanaf het prille begin zat de meesten het tempo er goed in. Ook bij mij ging het goed. Het ritme van het snelle rijden op een echt droge baan kwam snel terug. Ik had me iets verrekend bij het vullen van de benzinetank voor deze sessie want net voor het passeren van de finishvlag begon de motor te sputteren en een halve ronde later stond ik stil langs de baan met een lege tank. Dat betekende dat ik samen met een baancommissaris de motor terug mocht drukken naar het paddock. Dat zet je aan het zweten kan ik melden ;-) Hier is de uitslag van de vrije training te zien.

Assen

Lees meer...
 
Zandvoort 17 juni - weer een PR gesneuveld

Na de derde race in 2012 schreef ik dat we al 3 races regen hadden gehad. Na de derde race dit jaar kan ik schrijven dat we al 3 races op rij prachtig raceweer hebben gehad. Wat dat betreft hebben we een topjaar tot nu toe! En zoals de titel al duidelijk maakt, wederom een oud persoonlijk record gesneuveld en een nieuwe gezet. En dat 2 races op rij. Mooi toch! Laten we eens beginnen bij het begin.

Op zondagavond kwam ik aan op het circuitpark Zandvoort. Mooi voor zonsondergang, dus nog snel even langs de zee gereden om daar heel even te kijken. Kom ik niet iedere dag dus dat kon ik nog mooi meepikken. Het circuit ligt ten slotte bijna aan het strand. Op de zondag reed de BE Trophy (Belgische clubrace evenement met opgepimpte VW kevers) en bij mijn aankomst waren deze teams nog aan het inpakken. Het was lastig om een plekje te zoeken waar de caravan kon staan, maar na een beetje manouvreren lukte dat toch. Caravan neergezet, motor eruit, slaapzak neergelegd en vervolgens was het tijd om even te buurten bij de collega coureurs. Dat was natuurlijk erg gezellig.

De keuring van de motor 's ochtends vroeg ging weer als vanzelf. Alles in orde. De Race cup waar ik in rijdt mocht als tweede groep de baan op. Het was een eeuwigheid geleden dat ik het circuit Zandvoort had bereden en dus stond de eerste sessie in het teken van het opnieuw vinden van de rem- en instuurpunten. Er gebeurde eigenlijk niets bijzonders in deze sessie. Een enkele bijna grindbak excursie is het enige afwijkende. Iets te laat aanremmen was daar de oorzaak van. Maar daarna wist ik in ieder geval weer waar het rempunt lag. Verder de rest van de training lekker gestoeid met andere rijders. Hier is de uitslag van de vrije training te zien. Ik sta in het middenveld van de S3 Racecup.

Lees meer...
 
Foto's

 
Ingelaste trainingsdag

Na het afgelasten van de eerste ZAC race van afgelopen maandag ben ik op zoek gegaan naar een manier om deze maand toch nog te rijden. Dinsdag dacht ik het geregeld te hebben. Een dag geboekt bij Motorsportlifestyle op het circuitpark Zandvoort op zaterdag. Mooi gelukt. Werkelijk waar, 3 uur later werd deze hele dag afgelast vanwege een dubbele boeking op het circuit. Nondeju en andere krachttermen....

Gauw weer verder zoeken naar iets anders. Vandaag is dat gelukt. Via de Duitse organisatie Dannhoff Motorsport ga ik aanstaande zaterdag rijden op het circuit van Assen. Het weer lijkt mee te werken, de motor is er klaar voor. Het wordt vast een mooie dag!

 
Race 1 gaat NIET door

Vandaag (vrijdag 5 april) kwam onderstaand bericht binnen:

Beste ZAC racers,

We hebben zo lang mogelijk gewacht met het nemen van een weloverwogen besluit.
Maar RSZ Motorsport heeft vandaag toch moeten besluiten om ons eerste ZAC evenement te moeten annuleren.
De trainingen en races op 8 april a.s. op TT Circuit Assen gaan dus NIET DOOR!!

Reden is de nog altijd aanhoudende extreme kou.
Het vriest in de nacht en dus is het in de ochtend veel te koud om te rijden.
De ZAC is er voor beginnende coureurs die aan de TOMS deel zouden nemen. 
Maar ook voor het plezier van de amateursport.
En plezier is er alleen als het ook veilig blijft.
Eraf vallen door een groot gebrek aan grip hoort daar niet bij.
Veiligheidsreden zijn prioriteit nummer 1 en dus rekenen wij op jullie begrip.

We hopen dat het buiten snel beter wordt zodat we de overige dagen weer direct volgas kunnen geven...

Sportieve groet,

RSZ Motorsport

Ik vind het persoonlijk erg jammer dat deze race niet doorgaat. Ik had er erg veel zin in, ondanks de koude nacht voorafgaand aan de race. Helaas, het mag niet zo zijn. Het is momenteel niet duidelijk of er een vervangende datum voor deze race komt, of dat er een race minder verreden gaat worden dit seizoen. Zodra ik dat weet, staat het ook op deze site te lezen.

 
Kuipen gespoten door Autoschade Wennink

Met dank aan Autoschade Wennink zijn de kuipen weer helemaal netjes in de lak gekomen. De mannen hebben top werk afgeleverd! Een aanrader.

Wennink

R1

Stickers erop

 
Eurol spulletjes binnen

De olie en dergelijke voor het seizoen 2013 zijn binnen van Eurol lubricants. Wederom top geregeld!

Eurol

 
Foto's dit seizoen door CircuitFotografie.nl

Net zoals voorgaande jaren zal CircuitFotografie.nl tijdens alle ZAC wedstrijden de fotografie verzorgen. Het seizoensabonnement is alweer afgesloten. Op deze manier zijn we het gehele seizoen weer verzekerd van de mooiste foto's.

CircuitFotografie.nl

 
Voorjaarstraining Ledenon - weer ritme gepakt

3 dagen rijden op het circuit de Ledenon, het zit er weer op - helaas. Maandagochtend om 3 uur vertrok ik thuis om zo'n 13 uur later te arriveren in het zuiden van Frankrijk. De reis was zo voorspoedig verlopen dat we 2 uur te vroeg waren, we mochten het circuit nog niet eens op omdat een lokale Ducati club aan het rijden was. Op deze maandag was het prachtig weer zoals op onderstaande foto te zien is.

Ledenon maandag

Lees meer...
 
Voorjaarstraining Ledenon 2013

Het lange aftellen is bijna ten einde gekomen. Aanstaande dinsdag tot en met donderdag zal voor het eerst in maanden weer asfalt onder de banden van de R1 te voelen zijn. We gaan naar het zuiden van Frankrijk, naar het circuit de Ledenon om precies te zijn. Als je deze website al wat langer volgt, zul je je misschien nog herinneren dat we in 2010 dit ook al eens hebben gedaan. Helaas troffen we toen een zeer ongebruikelijke en onverwachtse sneeuwbui die in de nacht voor aankomst ca. 80 cm sneeuw liet vallen. Het was dus destijds een lange heen- en terugreis zonder resultaat.

Ledenon

Nu trekken we de stoute schoenen toch maar weer aan en proberen het weer. Het circuit staat namelijk te boek als snel, technisch en met spectaculaire hellingen en afdalingen. En in het zuiden van Frankrijk is het normaal gesproken van aangename temperatuur. Reden genoeg dus om het weer te proberen. Om alvast in de stemming te komen, een onboard filmpje: Dim lights Embed Embed this video on your site En ja, de stijgings- en dalingspercentages gaan tot maximaal 12%. Heftig dus. Helaas voorspellen de weermannen en -vrouwen behoorlijk veel regen voor de dagen dat we er zijn. Dat is jammer, maar het is beter dan sneeuw.

Als het ter plekke mogelijk is, houd ik u gedurende de training via de website op de hoogte. Lukt dat niet, dan volgt een verslag na thuiskomst.

 
Incite Projects en Eurol als sponsor gebleven

Vlak voor de start van het nieuwe seizoen ben ik verheugd om te kunnen melden dat Incite Projects bv en Eurol ook in seizoen 2013 mij gaan ondersteunen.

 Incite ProjectsAan het woord directeur Albert Smit: "Incite Projects is een onafhankelijk civieltechnisch adviesbureau. Wij bieden onze diensten aan bij projecten in de infrastructuur en civiele techniek en spelen op een praktische manier in op de vraag van de klant. Onze kracht ligt in de combinatie van deskundigheid en flexibiliteit. Wij kijken met het oog van een civiel technicus naar projecten. Incite Projects levert oplossingen op maat die variëren van het aannemen en voorbereiden van civieltechnische projecten tot de flexibele inzet van onze specialisten op locatie bij onze relaties.
Tot onze opdrachtgevers behoren onder andere gemeentes, woningbouwverenigingen, waterschappen, aannemers, projectontwikkelaars, architecten, stedenbouwkundigen, landschapsarchitecten ingenieursbureaus en particulieren.
Incite Project kenmerkt zich door een informele cultuur en een platte organisatiestructuur en profileert zich door steeds alert te blijven op innovaties en aan te sluiten bij de marktontwikkelingen. Van de medewerkers wordt gevraagd om zich te blijven ontwikkelen in deze lerende organisatie."
Meer info: Klik op het logo 
Eurol 

Eurol is een toonaangevende fabrikant van smeermiddelen actief in de tweewieler- en motorsector, de automotive sector, industrie, landbouw en grondverzet, scheepvaart en watersport. Als onafhankelijke producent en mondiale speler in de olie-branche is Eurol in staat zeer snel op nieuwe ontwikkelingen in te spelen. Intensief contact en nauwe samenwerking met de markt geeft Eurol de mogelijkheid voor iedere toepassing het juiste product te ontwikkelen. Eurol heeft als totaalleverancier een zeer compleet productassortiment. Naast smeermiddelen in breedste zin, oliën en vetten, omvat het assortiment ook onderhoudsproducten in sprays en aerosols, ruitensproeiervloeistoffen en koelvloeistoffen, remvloeistoffen, metaalbewerkingsvloeistoffen en undercoatings. In één van de modernste fabrieken van Europa (Nijverdal, NL) worden op efficiënte wijze de kwaliteitsoliën van Eurol samengesteld en verpakt. Het high-tech ‘blending-proces’ zorgt voor een zeer accurate dosering van grondstoffen en componenten, hetgeen van grote invloed is op de consistentie in kwaliteit van de oliën. Alleen de hoogste kwaliteit basisoliën en ‘leading edge’ additive technologieën worden gebruikt voor de formulering van oliën. Het resultaat is absolute topkwaliteit smeermiddelen voor duurzaamheid en veilige prestaties.

 
 
Januari update

Tijd voor een eerste "bijpraat" artikel in 2013. Bij het lezen hiervan kan één ding u niet ontgaan. De website heeft een nieuwe look gekregen. Ik hoop dat u het geslaagd vind!

Bedankt!

De afgelopen periode hebben de meeste sponsoren en club van 50 leden uit seizoen 2012 van mij een bedankje ontvangen. Inderdaad, de meeste. Ik ben nog niet bij iedereen geweest. Geen zorgen, ik kom echt nog! Iedereen ontvangt dat van mij.

Wijn

Sponsoren voor 2013

Ik ben blij om aan te kunnen kondigen dat een aantal van mijn trouwe sponsoren ook voor seizoen 2013 hun steun al weer hebben toegezegd.

Hartelijke dank aan jullie allen!

Ingeschreven voor het hele raceseizoen ZAC 2013

Vorige week opende de inschrijving voor seizoen 2013 van de ZomerAvond Competitie. Ondertussen is het lidmaatschap betaald, de licentie aanvraag de deur uit en zijn alle 7 wedstrijden geboekt en betaald. Laat het seizoen dus maar beginnen!

De motor in een licht aangepast design?

De racemotor is technisch weer tip-top in orde. Ook optisch wordt ze onder handen genomen. De kleurstelling zal heel dicht bij die van seizoen 2012 zitten. Binnenkort hierover meer...

Nagekomen film laatste race

Een "tijdje" na de laatste race is er nog een film online gekomen waarin ik te zien ben. Michael van den Bor is de rijdende cameraman in dit geval. Zijn start is goed, je ziet me vanaf 4.22 min even in beeld. Vanaf ca. 7.30 min kom ik weer terug in beeld, wel met rijders voor me in beeld. Vanaf 11.28 min ben ik vol in beeld. Dit gaat door tot net voor het einde van de film. Michael, bedankt!

Dim lights Embed Embed this video on your site