• Slide image one
  • Slide image two
  • Slide image three

Nieuwsflits

Er zijn weer nieuwe club van 50 leden bekend. Nu jij nog? 

Verslagen uit 2014
Fijne feestdagen

Giacomo 

 2015 

 
ZAC Kalender 2015 bekend

De ZAC racekalender voor 2015 is bekend. Noteer ze vast in je agenda!

Woensdag 8 april - circuit Assen

Dinsdag 5 mei - circuit Zandvoort

Maandag 1 juni -  circuit Assen

Maandag 6 juli - circuit Assen

Maandag 17 augustus - circuit Zandvoort

Zaterdag 5 september - circuit Assen

Maandag 5 oktober - circuit Assen

 
Seizoen 2015 - clublid worden?
Seizoen 2014 is voorbij. Seizoen 2015 is begonnen! Alweer hebben er nieuwe leden voor de club van 50 versie 2015 zich gemeld. Waarvoor dank!
 
Laatste race. PR verbeterd. Mooi de winter in.

De laatste race van het seizoen zit erop. Het was een mooi seizoen. Daarover later een apart artikel hier op de site. Deze gaat over de laatste race van het seizoen. Na de aanpassing aan de voorvork gedaan na de race op Assen in augustus lukte het me de afgelopen race op Zandvoort om mijn persoonlijk record daar behoorlijk te verbeteren. Mijn persoonlijke doelstelling voor deze laatste race was dan ook het rijden van een nieuw persoonlijk record op het circuit van Assen. Dat had ik in de voorbeschouwing al geschreven en dat dat wordt gelezen bleek snel. Velen hielpen me 's ochtends fijntjes herinneren dat het op deze dag toch echt moest gebeuren.

De weersvoorspelling was een beetje onstabiel vooraf, maar het leek erop dat het de hele dag droog zou blijven. In de ochtend was het nog wel wat vochtig van de nacht en ook de temperatuur was nog niet heel hoog. Dat zorgde ervoor dat de grip in de vrije training niet optimaal was. Sterker nog, in de eerste 3 rondjes had ik dermate veel glijmomentjes dat ik de pits weer binnen kwam om te checken of er geen vloeistof uit de motor lekte op de achterband. Dat bleek niet zo te zijn en dus concludeerde ik dat het gripniveau nog laag was. Iets rustiger op het gas zorgde ervoor dat alles wel stabiel bleef. In de tweede helft van de training ondervond ik geen problemen meer. Aan het einde van de vrije training was ik 17e van de 28 deelnemers. Hier het volledige resultaat.

Zwaai

Tijdens de kwalificatie was de temperatuur al fijn omhoog gegaan, zodat het gas er wat meer op mocht. Door tactisch de baan op te gaan had ik een vrije baan om ongehinderd te trainen. Ik besloot in de eerste helft van de kwalificatie nog wat te experimenteren met mijn zithouding en wat rijlijnen. Daar was ik in de vrije training niet helemaal aan toe gekomen. In de tweede helft van de kwalificatie richtte ik me op het zetten van een snelle tijd. De laatste 4 ronden waren nagenoeg identiek met een uitschieter in de laatste ronde, dat was ook direct de snelste ronde. Ik kwalificeerde me als 17e in het veld. Hier de hele kwalificatie uitslag. Terug in de pitbox was een groot deel van mijn club van 50 leden aanwezig. Gezellig hoor!

In race 1 zette ik een hele goede start neer vanaf het midden van de 6e rij. Het lukte me om een aantal man in te halen en ik zat in het wiel van Bart van Ommeren, een coureur waarvan ik wist dat hij normaal gesproken te snel voor mij was. Maar ik bleek hem verrassend gewoon te kunnen volgen, hij reed niet bij me weg. Terugkijkend naar de rondetijden blijken onze tijden in de eerste rondes zeer dicht bij elkaar te liggen. Maar daarna begint de groep voor me toch een gaatje te slaan, langzaam maar gestaag. Ik heb het gevoel dat ik hard ga, meer zit er niet in. Ik kom alleen te rijden, voor me is een gat en ook achter ontstaat een klein gaatje. Ik besluit om ze strak mogelijk te rijden, in de hoop dat ik het gat naar de groep voor me kan dichtrijden. Helaas lukt me dat niet, waardoor de race een beetje saai is. Wat wel mooi is, is dat ik van de 10 verreden ronden er 7 in een tijd rijd die onder mijn vorige snelste rondetijd ligt. En in de laatste ronde zet ik mijn nieuwe persoonlijke record. 1:50.2 tegenover 1:51.0. Een verbetering van 0.8 seconde. Dat klinkt misschien als weinig, maar het is een behoorlijke stap kan ik u verzekeren. Ik kwam met een grote glimlach terug de pitbox in, zeer tevreden met mijn nieuwe snelste tijd. En daarbij, gestart als 17e, was ik geeindigd als 15e, ook mooi dus. Hier de uitslag, met alle rondetijden van de race.

PR

Met het goede resultaat van race 1 in het achterhoofd had ik grote verwachtingen van de 2e race. Een ander achterwiel met een nieuwe band moest me gaan helpen aan een nog snellere rondetijd en een betere uitslag. Ook dit keer leek de start goed te gaan. Direct in de eerste ronde zat ik achter Bas Haverkamp, mijn pitboxgenoot die normaal sneller is. Ik kon hem makkelijk volgen. Op sommige punten kwam ik snel dichterbij, op andere punten liep hij weer iets bij me weg. Maar over een hele ronde lagen onze rondetijden nagenoeg gelijk. Ronde na ronde zat ik Bas op zijn nek, maar inhalen lukte niet. Geen enkele keer helaas. Ik kwam er maar niet voorbij, terwijl ik het gevoel had dat het harder zou moeten gaan. Bas reed goede lijnen waardoor inhalen niet lukte. Het was voor mij wel een uitdagende race, maar de uitslag en de rondetijd stelden me achteraf toch ietsje teleur. Wel onder mijn vorige persoonlijke record, maar niet onder dat uit race 1. Hier is de volledige uitslag te bekijken.

Hier zijn de foto's te zien. Er volgen er binnenkort nog meer.

De einduitslag

Vorig jaar werd ik 13e in de eindstand van het seizoen. En dit jaar? Dit jaar ben ik 12e geworden. Hier de volledige uitslag. 1 plekje vooruitgang ten opzichte van seizoen 2013 is mooi. Hopelijk volgend jaar een iets grotere stap vooruit ;-)

 
Voorbeschouwing laatste race seizoen 2014

De laatste. Van dit seizoen in ieder geval. Niet getreurd. Want over 5,5 maand begint seizoen 2015. 

Maandag 6 oktober treden we aan op het circuit van Assen voor de 7e en dus laatste race van dit seizoen. Op het moment van schrijven (zondagochtend) lijkt het droog te blijven. Ik heb mezelf ten doel gesteld om mijn pr te verbeteren. Vorige maand op het circuit Zandvoort lukte dat ook, dus wie weet. En als dat lukt, is dat het eerst te zien op facebook.com/giacomo905 en zo snel mogelijk daarna op deze site. Heb je wel Facebook? Like mijn site daar dan ook. Zo blijf je ook via die weg op de hoogte.

Zie ik je bij de laatste race? Je bent van harte welkom! Het tijdschema voor de race ziet er als volgt uit. 

Tijdschema

 
Voorjaarstraining 2015

Tussen alle verbouwingsdrukte door ook nog tijd gevonden om een voorjaarstraining te boeken. Maart 2015, Cartagena, Spanje. Nu al zin in!

Cartagena 

 

Cartagena 

Cartagena 

 
De enige race niet op Assen

Eindelijk, de enige race van dit seizoen die niet op het circuit van Assen verreden wordt. Begrijp me niet verkeerd; Assen is geweldig! Maar een keertje ergens anders rijden is ook leuk. Ik was dus verheugd om weer op Zandvoort te gaan rijden. Bijzonder is wel dat lang niet alle vaste rijders dezelfde mening zijn aangedaan. Er waren slechts zo'n 60 deelnemers dit keer. Heel erg vreemd. Vooral ook jammer voor de organisatie, die toch zo'n dag financieel rond moet krijgen. Maar voor degenen die er wel waren zat er ook een positieve wending aan; we mochten een extra vrije training rijden. Persoonlijk was ik daar erg blij mee. Dit is mijn eerste keer op Zandvoort dit jaar en ook vorig jaar ben ik er maar 1 keer geweest. De juiste lijnen, rem- en instuurpunten moet ik dus wel even weer vinden. En in tegenstelling tot een groot deel van de snelste mannen uit mijn klasse ben ik niet een week eerder wezen trainen. Tijdgebrek door mijn verbouwing is de oorzaak.

Aanremmen Audi-S 

2 vrije trainingen mochten we rijden dus. Ik had ze nodig hoor, om Zandvoort weer een beetje onder de knie te krijgen. Blinde bochten, hoogteverschil en sterk verkante bochten, Zandvoort heeft het. En dat vergt even gewenning. Dat lukte gelukkig prima in 2 vrije trainingen aan het begin van de dag. Na de afgelopen race op Assen had ik de instelling van de voorvork aangepast, omdat ik vond dat de motor wat onrustig was bij het aanremmen. Ik merkte al vrij snel dat dit een goede zet was geweest. Zandvoort heeft een paar plaatsen waar hard geremd moet worden, zelfs eentje bergaf, en de motor bleef strak en stabiel. Een mooie verbetering dus. Voor de kwalificatietraining monteerde ik een ander achterwiel met een betere band, zodat ik er echt voor kon gaan in de kwalificatie. En dat deed ik dus ook. Ik merkte wel in de kwalificatie dat er vele snellere mannen in de baan waren. Vaste Zandvoortgangers denk ik ;-) Ik testte nog een paar rondjes met verschillende versnellingen in een aantal bochten, om te zien wat het beste werkte. Richting het einde van de training kon ik vrije rondes rijden en kwalificeerde ik me met en 2:02.8. Mijn snelste ronde vorig jaar was 2:02.0, dus ik was in de buurt gekomen. Maar ik wende nog steeds aan Zandvoort, dus ik had goede hoop voor de beide races.

In de middag was het racetijd. Mijn tijd was goed voor een 25e startplaats. Ik moet bekennen dat ik had verwacht iets verder naar voren te staan, maar met name de eerste 9 man waren extreem snel. De kwalificatietijd van rijder 9 en 10 lagen 2,8 seconden uit elkaar. Nummer 10 had een 2:00.1 gezet. De volgende 11 rijders hadden ook in de 2:00 gekwalificeerd. Dat beloofde een mooie en compacte strijd te worden.

In de eerste race presteerde ik het om niet goed te starten. Dat is - helaas - te zien op de filmpjes van die race, kijk ze maar eens, de link staat onderaan de pagina. Maar het leverde wel een prachtige race op, eentje waarbij het de hele 10 ronden lang heerlijk strijden was. Met de goede afstelling van de voorvork lukte het me weer om mensen uit te remmen. Fijn! Na driekwart van de race had ik een boel rijders weer ingehaald en zag ik voor me mijn pitboxgenoot Joep rijden. Hij had zo'n 40 a 50 meter voorsprong op me. Met 2 hele goede ronden van mij, tegenover wat slechtere rondes van hem lukte het me om dat gat dicht te rijden. Jammer genoeg was ik zo dom om de gereden rondes niet te tellen. En aangezien Zandvoort geen rondenbord heeft, zoals Assen, waarop je kunt zien hoeveel rondes er nog te rijden zijn, overkwam het me dat ik me voornam om Joep uit te remmen voor de eerste bocht, maar de finishvlag viel voordat ik aan uitremmen toekwam. Jammer hoor. Joep had wel als een rode vlag op me gewerkt, want ik reed 2 rondes van 2:00 achter elkaar. Een mooi nieuw persoonlijk snelste rondetijd. 

Voor race 2 monteerde ik een nieuwe achterband in de hoop om onder de - op Zandvoort - magische 2 minuten grens te komen. Dit keer was mijn start goed. En ook de eerste bochten waren goed waardoor ik een paar plekjes kon pakken. Bij het aanremmen van de chicane voelde ik een licht tikje op de achterkant van m'n motor, iemand raakte me, maar het leverde mij geen probleem op. Een half rondje later kregen we "code 60", wat alleen maar kan inhouden dat er iets of iemand op de baan ligt. Dat bleek al snel bij de chicane te zijn. Ik zag de motor van pitboxgenoot Joep liggen en hijzelf liep erbij weg. Later hoorde ik dat hij degene was die mij ook licht had geraakt. Gelukkig heeft hij er niets bijzonders aan over gehouden. Na zo'n 2 ronden 60 km/h rijden kregen we de groene vlag weer en kon er weer geraced worden. Ook nu ontspon zich een mooie strijd op de baan en kwam achterop bij Jos op zijn BMW. En dat was het dan ook, want ik kwam hem niet voorbij. De BMW is qua acceleratie sterker, maar de bochtensnelheid van Jos is lager dan de mijne. Maar ik kwam er niet voorbij, wat ik ook probeerde. En ook de gehoopte verbetering van mijn rondetijd kon ik zo niet waarmaken. De uitslag was wel beter, ik kwam op een 18e plek terecht. Dat was dan wel weer mooi!

Na de 3e dag op de Honda kan ik gerust zeggen dat wij wel vriendjes gaan worden. Dit jaar brengt nog 1 racedag op het circuit Assen. Maandag 6 oktober is de laatste racedag van dit jaar. Komt u kijken? Voor de tijd tot aan die race heb ik een aantal filmpjes van de afgelopen race verzameld, om te bekijken. Deze bekijken? Hier staan ze! En foto's kijken? Dat kan ook. Hier.

 
Verslag ZAC race 5

Op zondagavond kwam ik weer aan op Assen. Spullen in de pitbox geïnstalleerd en met de mannen in de pitbox de MotoGP van die dag gekeken. Voor de verandering was het eens een spannende race, ten minste, die eerste helft. Daarna reed Marquez gewoon weer weg, zijnde 10e overwinning. Klasse hoor. En toch wel een goed ding, zo'n Honda! Aan het einde van de avond nog snel even op weeronline gekeken en het leek op een klein buitje na droog te blijven op onze racedag. Dat zou mooi zijn, ik hoopte er in ieder geval op.

Helaas bleek dat de volgende ochtend toch net even iets anders uit te pakken. De lucht was dreigend. Grijze luchten, grote wolken. Hopen dat het droog bleef. En dat deed het dus niet. En wel. Wat? Ja. Echt. We gingen de baan op en het was droog. Vanaf de Bult was de baan nat. Na het Meeuwenmeer was hij weer kurkdroog. Half nat, half droog dus. Ik hoopte dat er een droog spoortje zou ontstaan, maar dat was ijdele hoop. Na een paar rondes begon het juist meer te regenen op het achterste deel van het circuiit waardoor het al natte stuk natter en groter werd. Maar de andere helft van de baan bleef droog. Half vol gas en half als op eieren rijden uus. Ik heb de vrije training bijna geheel uit gereden, met hier en daar een glij-momentje met de slicks op het natte asfalt. Ik kon de kilometers nog wel gebruiken om aan mijn nieuwe vriend de CBR te wennen. Later bleek dat ik het wel aardig had gedaan met een 10e tijd in de vrije training in de Race cup.

Kids

De dreigende grijze lucht bleef. En helaas wachtte ons hetzelfde lot in de kwalificatie. Wederom een natte baan, dat wil zeggen, de achterste helft was nat en de andere was droog.  Tussen onze sessies door had het nog iets harder geregend, maar daar hadden wij geen last van gelukkig. Ook dit keer dus hetzelfde recept, rustig op het natte deel, zo hard mogelijk op het droge deel. En ook dit keer begon het weer iets te regenen waardoor het nog natter werd. Aan deze kwalificatie kan ik geen woorden meer vuil maken, het was een moeilijke.

In de middagpauze kwamen mijn ouders, Viola met de kinderen, een collega met kinderen en een oud-buurman aan om de races te kijken. Gezellige drukte dus in de pitbox. Ook in de middagpauze viel een stortbui. Twijfel over de bandenkeuze dus. Dit keer zat het ons mee. De zon kwam door en in combinatie met harde wind werd het asfalt zienderogen droog. En ook nog eens op tijd voor de start van de race. Ik mocht starten van de 11e plek, op rij 4. Daarbij liet ik in de eerste meters nog wel wat terrein liggen, ik moet nog even wennen aan de motor bij de start. Ik rij weer in de Race cup, in tegenstelling tot de vorige race. Ik merk het verschil, hier wordt meer om de laatste centimeters asfalt gevochten dan in de Race cup. Als je er een race tussenuit bent geweest, merk je dat verschil pas. 

De race is mooi. Ik rij in een mooi groepje in het begin. De strijd is fel maar fair. Ik merk wel dat door de training sommige snelle jongens achter me zijn gestart. Langzaam komen we weer voorbij. In het tweede deel van de race zit ik voor mijn gevoel iets meer alleen. Het gaatje naar Marc Wingelaar voor me is een meter of 10 a 15, maar blijft constant. Maar in de laatste 2 rondes kom ik toch dichterbij, langzaam dat wel. Maar helaas voor mij is de race te kort om Marc bij te halen. Jammer. Ik hoop dat hij goed heeft gereden, normaal is hij net te snel voor me, dus dat ik bij hem reed geeft goede hoop op mooie rondetijden. Dat blijkt een 1.51.8 te zijn geworden, sneller als de race in juli. Vooruitgang dus.

Dan is het tijd voor race 2. De baan is droog, de lucht blauw. We gaan de pitsstraat uit, de baan op. Bij het rijden richting de Ruskenhoek zwaaien de baancommissarissen met de geel-rode vlag: Regen. En hard ook. Waardeloos. Nog voor we bij de startgrid zijn wordt de rode vlag gezwaaid en rijden we terug de pitsstraat in. De organisatie stelt de start 20 minuten uit, zodat er tijd is om eventueel banden te wisselen. Ik doe dat niet. Het is al snel weer droog, de zon schijnt weer en het waait nog steeds hard.

Bij de start van de race blijkt dat je juiste keuze, het asfalt is weer droog. Mijn start is dit keer beter, ik houd zo ongeveer mijn plekje vast geloof ik. In deze race is de strijd misschien nog wel mooier. De hele race staat voor mij in het teken van uitremmen, inhalen, ingehaald worden en weer uitremmen. Mooi werk. Ik zit met een glimlach in de helm op de motor. In de laatste ronde lukt het me wederom om in de richting van Marc te rijden, die dus weer voor me rijdt. Hij werkt een beetje als een rode lap op me blijkbaar, want in de jacht op hem zet ik een 1.51.7 neer als snelste tijd. Mijn snelste seizoenstijd tot nu toe. Ik ben tevreden! Een 19e en een 17e plek zijn vandaag mijn deel. In het sterke deelnemersveld een goed resultaat waar ik tevreden mee ben.

Senne en Yfke waren er vandaag voor het eerst bij, Fabian was al vaker geweest. Ook de beide meisjes vonden het maar wat interessant en spannend. Voor herhaling vatbaar dus. Leuk!

Foto's van de dag zijn hier te bekijken

 
ZAC Race 4 - Op een Honda

Voor het eerst in mijn leven heb ik een Honda. Weinigen hadden dat verwacht. Ik had het nooit gedacht. Toch gedaan. En het was grotendeels goed. Na mijn toch wel onverwachtse overstap naar een andere motor wist ik voor de race dat gewend raken aan de motor het eerste doel van de dag zou worden. Ik hoopte dat ik snel genoeg gewend zou raken om wel een "normale" uitslag te kunnen rijden. Vooraf leek het er heel sterk op alsof het een zeer regenachtige dag zou worden. Ik had daarom mijn vertrouwde regenbanden om de 2e set velgen laten leggen, zodat ik ook niet nog aan een ander type band zou moeten wennen. Alleen een andere motor leek me genoeg om aan te moeten wennen. Maar hoe anders werd het weer dan het vooraf leek. Geweldig raceweer. Geen wind. Geen regen. Zon, maar toch niet te warm. Soms zit het mee!

Ik besloot om me voor de training in te schrijven in de Sportcup. Daar wordt iets minder hard gereden dan in de Racecup. Dat gaf mij de gelegenheid om aan de motor te wennen zonder hele snelle rijders in de weg te rijden. In de eerste ronde van de vrije training merk ik al dat de motor zeer hinderlijk trilt bij het aanremmen van bochten. Dat begint al goed ... De sessie toch maar doorgereden, om te wennen aan het rijgedrag en het bochtengedrag van de motor. Wat mij al snel opvalt is dat de CBR behoorlijk hard loopt. De quickshifter is ook geweldig. Nooit eerder gehad. Maar dat werkt mooi zeg. Het gas vol openhouden en opschakelen. De acceleratie is daardoor indrukwekkend! Ook de zithouding voelt vanaf het prille begin goed. Behalve het trillen is de eerste sessie goed bevallen.

De Honda heeft een balhoofdmoer in een maat die niet te vinden was op de Yamaha. Dat is ook de reden dat ik deze moer niet had gecontroleerd, ik had de juiste dop niet. Een kwartiertje rondscharrelen op de paddock leverde een passend stuk gereedschap op. En inderdaad, de balhoofdmoer zat niet vast genoeg. Dat was snel hersteld. Probleem opgelost. Met al dat getril had ik een tijd gereden die ik hier niet eens op durf te schrijven ;-) De kwalificatie zou vast beter gaan.

Nou, niet dus. In de eerste ronde van de kwalificatie merkte ik dat de voorkant nog steeds trilde bij het remmen. Minder, maar toch. Fatsoenlijk remmen was er niet bij. Toch een kromme remschijf op de motor, ik had dat door het te losse balhoofd niet gemerkt. Helaas.  Ook in deze sessie besloot ik om maar door te rijden. Stoppen zou betekenen dat ik helemaal geen kwalificatietijd kon zetten. Doorrijden zou betekenen dat het een niet zo'n beste tijd zou worden. En dat is beter dan geen tijd. In deze sessie ontdekte ik wel dat de motor vertrouwen in de bochten gaf. Lekker stabiel, fijn te sturen.

Maar goed, de tijd die ik zette in de kwalificatie leverde me een 21e plek op in de Sportcup. Bijzonder.  In de middagpauze verruilde ik de remschijven van het 2e voorwiel voor die op de motor. Een kort testritje op de paddock deed vermoeden dat het nu goed zou moeten zijn. Ik duimde ervoor.

In race 1 merkte ik het al snel. Helemaal goed. Superstrak, trillingsvrij, snel. Precies wat ik had gehoopt. En het werd een - voor mij - prachtige race. Startend vanaf plek 21 hoopte ik ver naar voren te kunnen rijden. Normaal gesproken zou dat moeten kunnen. En het kon. Een prachtige race bracht mij op plek 8 aan het einde van de race. Veel inhalen in de 10 ronden durende race. Erg leuk om te doen. Ik begon de motor nu te begrijpen. Zonder de trillingen kon ik me concentreren op het rijden en ronde na ronde ging het beter. Met een "big smile" kwam ik de pitbox weer in. Dit was mooi, dit was goed.

In race 2 mocht ik starten vanaf plek 8. Onbekendheid met de koppeling zorgde ervoor dat ik vakkundig de start verprutste. Een man of 6 minimaal schoot me voorbij op weg naar de eerste bocht. Haha, kon ik weer opnieuw beginnen. Maar het leverde weer een mooie inhaalrace op. In de eerste helft van de race haalde ik weer een boel mannen in. En in de tweede helft reed ik alleen. Ver voor me zag ik een paar rijders, maar ik wist niet hoeveel het er waren. Het leek erop dat ik die niet meer zou achterhalen. Ik concentreerde me op mooi rijden. En toen kwam toch nog de man in zicht. In de laatste ronde lukte het me om hem te pakken. Ik bleek als 4e over de finish te zijn gekomen. Mooi. Had ik mijn start maar niet verprutst, dan was het nog beter gegaan. In deze race zette ik een snelste ronde die maar 0,5 seconde boven mijn snelste tijd van dit jaar op de R1 ligt. En daar ben ik heel tevreden over. Dat biedt goede vooruitzichten. Op naar race nummer 5 op 11 augustus. Tot dan!

 De foto's staan hier en video hier

 
Voorbeschouwing race 7 juli 2014

Maandag is het weer tijd. Race 4 van het seizoen. De middelste van de 7 races van dit jaar. Niet geheel gepland is dat ik deze race op een andere motor ga rijden. Een Honda CBR1000RR op precies te zijn. De Yamaha R1 is verkocht. De Honda had nog een beetje aandacht nodig voordat hij raceklaar was, maar met de onmisbare hulp van Van der Vegt Verspaning en Techniek, De Vries Banden en Eurol olie staat hij op het moment van schrijven bijna klaar. Bedankt aan jullie allen!

Het zal even wennen zijn maandag, denk ik. Daarbij lijkt het weer niet helemaal mee te gaan werken, hopelijk trekt dat nog een beetje bij. Ik heb bijna 3 jaar op de R1 doorgebracht, dus daar was ik redelijk mee vergroeid geraakt. Men zegt dat Honda's allemansvriendjes zijn, ik hoop dat dat waar is. Maandag ga ik dat meemaken.

Maandag rijden we volgens het onderstaande tijdschema en dat doen we ook nu op het circuit in Assen. Kort geleden reden de "grote" mannen er de TT, nu mogen wij weer. Eens kijken of het kijken naar de lijnen die zij rijden me gaat helpen.

 tijdschema

 

 
Dingen veranderen. Snel.

Soms gaan dingen snel. Deze week ook. Afgelopen weekend een Honda CBR1000RR gekocht en vanavond mijn vertrouwde R1 verkocht. Niet gepland, toch gedaan. Nu hopen dat de Honda en ik elkaar gaan begrijpen tijdens de komende race.

 
Koppeling vernieuwd

De problemen van de laatste race zijn verholpen. De koppeling is in zijn geheel vernieuwd. Op naar de volgende race!

 Koppeling

 
Race 3: problemen met de koppeling

Het is al eventjes geleden dat de 3e race van dit seizoen werd verreden. Het schrijven van dit verslag heeft even op zich laten wachten, ik ben thuis aan het verbouwen, en dat neemt wat tijd in beslag. Maar nu, er is een voetbalwedstrijdje op tv, heb ik even tijd om mijn ervaringen met jullie te delen.

 Ossebroeken

Het weekend ervoor had ik me vermaakt op het legendarische circuit van Spa Francorchamps. 2 weekenden achter elkaar racen, ik zou er best aan kunnen wennen moet ik zeggen ;-) Ik schreef het eerder al, dit was een ingelaste wedstrijd omdat de wedstrijd op het circuit van Mettet afgelast was vanwege te weinig animo. Ik vond dat niet leuk, ik houd van het rijden op verschillende circuits. Op deze manier worden 6 van de 7 wedstrijden op het circuit Assen verreden dit seizoen. Maar goed, de opkomst bewees het gelijk van de organisatie. Het was druk op deze zaterdag. Naast de raceklasses was er ruimte voor 2 groepen "vrij rijden". En die waren helemaal vol. Goed om te zien.

Lees meer...
 
Race 3: Aanstaande zaterdag op Assen

Aanstaande zaterdag wordt de 3e race van dit seizoen verreden op het circuit van Assen. Kom allemaal kijken! Het wordt mooi weer en je hebt er vast tijd voor ;-)

Hier is het tijdschema te bekijken.

 

Afgelopen weekend was ik op het legendarische circuit Spa Francorchamps. Het was 2011 toen ik voor het laatst daar was. Tenminste, zelf rijdend. Lang geleden, te lang dus. Spa is heftig, bloedsnel en prachtig. Een feest om te rijden dus. Twee heerlijke dagen rijden. Anderhalve dag daarvan hadden we prachtig weer. Een nieuw type band proberen, wat testen met nieuwe wielen, werken aan mijn zithouding en kilometers maken. Dat was het doel. En da is prima gelukt. Hopelijk pluk ik er zaterdag de vruchten van tijdens de 3e race van dit seizoen.

Alvast wat voorproefjes van foto's.

 

 

 

 

 

 

 
Geen Mettet, wel Assen op zaterdag

Brekend nieuws: we gaan dit jaar niet naar het Belgische circuit Mettet om te racen. De animo daarvoor onder mijn collega coureurs is blijkbaar te klein om kostendekkend een race te kunnen organiseren. Jammer, want ik houd wel van de afwisseling van eens racen op een ander circuit. De organisatie biedt ons wel een alternatief, namelijk een race op circuit Assen. Nu eens niet op een werkdag, maar op zaterdag 31 mei. Aan de ene kant vind ik het jammer dat we niet naar Mettet en "alweer" naar Assen gaan. Aan de andere kant is het racen op een zaterdag zeker leuk voor degenen die al eens lang een race wilden komen kijken maar dat nooit konden omdat het op een werkdag was. Dus, mijn inschrijving is omgezet.

Noteer maar vast in je agenda: Zaterdag 31 mei races kijken op het circuit van Assen.  

Startgrid 

 

 
Assen - 5 mei - bevrijdingsraces

5 mei. Bevrijdingsdag. Een dag om vrijheid te vieren. En dat doe je het best met motorracen! Dus dat deden we. 

Het programma was lekker vol. Naast de 3 klasses werd er ook "vrij rijden" georganiseerd en de youngtimers van de SAM hadden hun eigen races op deze dag. Het was goed om te zien dat er veel rijders op deze dag af waren gekomen, dat heb ik de laatste keren ook wel eens anders gezien, helaas. Een mooi volle paddock, volle startvelden, mooi weer. Aan het begin van de dag zag het er veelbelovend uit.

De vrije training begon zoals alle andere. Even weer wennen aan de snelheid, kijken of alles aan de motor nog naar behoren functioneert, en het gevoel weer terug krijgen. Dat lukt allemaal in ongeveer 3 rondjes en daarna is het alsof ik geen maand pauze heb gehad van het racen. De rondetijden gaan gestaag omlaag om aan het einde van de vrije training op het niveau te zitten waarop ik de vorige race ook zat. Dat is mooi, die snelheid heb ik dan weer te pakken. Ik heb wel het gevoel dat het harder kan, dat ga ik in de kwalificatie proberen.

In de kwalificatie pak ik de snelheid van de vrije training snel weer op. Met kleine stapjes dalen de rondetijden de 1.52 in. Dat stemt me tevreden. Op een mooie vrije baan ben ik lekker aan het rijden. Alles lijkt probleemloos te gaan. Ik merk wel dat ik de afgelopen periode te weinig tijd aan training heb besteed, het harde werken op de motor valt me wel zwaar. Aan het einde van de kwalificatie vind een van m'n collega's het nodig om zijn motor in het grind te parkeren in Ossebroeken. Dat zorgt voor een gele vlag, waardoor iedereen daar van het gas af moet. Dat zijn dus per definitie geen snelle rondes. Als de gele vlag voorbij is, zet ik nog eens goed aan. Dat trekt de achterband niet helemaal meer, in een rondje tijd glijdt de band in rechterbochten 3 keer onder me vandaan. Niets ernstigs, maar een snellere tijd is er niet meer mee mogelijk.

Mijn kwalificatietijd van 1.52.2 goed voor een 20e startplaats in de Racecup. Na de middagpauze is het tijd voor de eerste race over 10 rondes. De start is dit keer niet zo goed en dan druk ik me voorzichtig uit ;-) Ik rem te vroeg voor de eerste bocht en een flink aantal coureurs komt me voorbij. Ik baal en neem me voor snel plaatsen terug te winnen. In de eerste paar rondes zit in een groepje dat aan elkaar gewaagd is, gevechten zijn erg mooi. Dan, in de 3e of 4e ronde kom ik door een eigen fout in de Strubbenbocht buiten de baan, op het kunstgras, dan op het gras, weer op het kunstgras en dan weer terug het asfalt op. Terugkijkend naar de rondetijd van die ronde heeft me dat 3 seconden gekost. Dat is een groot gat naar de groep voor me. Ik ga ervoor zitten om weer terug naar de groep te rijden. Maar wat ik ook probeer, de afstand die ik heb tot dat groepje wordt nauwelijks kleiner. Tot overmaat van ramp komen me in de volgende rondes nog 2 man voorbij. Ik eindig deze eerste race op een 24e plaats. De volledige uitslag van deze race is hier te vinden.

 

Klik op de foto, voor meer foto's. Foto: www.circuitfotografie.nl

In de tweede race gaat de start beter. Gelukkig. Het is dringen geblazen in de eerste halve ronde. Bij het uitkomen van de bocht Stekkenwal zit ik schuin achter een Ducati. Plotseling een grote witte rookpluim, olie spettert op mijn vizier, het ding is geploft en goed ook. Ik schrik van alle olie en ga niet voluit de volgende bocht in, wie weet hoeveel olie er op de voorband is terecht gekomen. Niets of niet veel gelukkig want er gebeurd verder niets. Heel even later wordt er voor code 60 gevlagd en kort daarna wordt de rode vlag getoond. Einde race. Het blijkt dat er over een lengte van een paar honderd meter olie op de baan is gekomen en dat wordt eerst opgeruimd. In die tijd staan we met z'n allen te wachten en onze banden koelen af. Na zo'n 10 minuten is het tijd voor de herstart voor een race over 7 ronden. Na 1 opwarmrondje hoop ik dat de banden warm genoeg zijn voor de race. Ik krijg na de start het gevoel dat meer coureurs dat niet helemaal zeker weten, een aantal doen "rustig" aan in de eerste ronde na de start. In de herstart raak ik ingesloten en verlies ik een paar plaatsen. In deze race kan ik gelukkig iets meer strijd leveren. Grappig detail is dat mijn snelste raceronde in deze tweede race exact gelijk is aan mijn kwalificatietijd, namelijk 1.52.242. Gelijk tot op de duizendste, je verzint het niet. 

Duidelijk merk ik dat een gebrek aan training ook zijn weerslag heeft op de rondetijden. De 1.51-ers van vorig seizoen blijven helaas uit deze race en dat spijt me wel moet ik zeggen.

De stand in het kampioenschap is hier te zien, ik sta momenteel op een 16e plek. 

 
Foto's race 1 Assen

Verslag volgt zo snel mogelijk. Klik op de foto voor de rest van de foto's.

Assen

 
Tijdschema 1e race

Aanstaande maandag 7 april wordt de eerste race van dit seizoen verreden. De dynamo en de startmotor werken weer, vers rubber is gemonteerd door De Vries Banden en verse olie van Eurol zit in het blok. Kortom: Klaar! 

Hieronder het tijdschema. Jullie zijn van harte welkom voor een bakje koffie maandag! En tijdens het koffie drinken heerlijk motorrace kijken. Kan het leven mooier?

tijdschema

 

 
Voorjaarstraining in Spanje

Even een snelle knip-en-plak actie van mijn Facebook pagina. Die kon ik vanuit Spanje wel bijhouden namelijk. Zal er in de loop van de week een uitgebreider verslag van maken.

Dag 1:

Wauw! De eerste sessie na de winter levert een grote bigsmile op. Heerlijk om weer op het circuit te rijden. Vanochtend de motor en alle bijbehorende spullen weer gevonden. Fijn om alles weer terug te vinden.
In de ochtend 2 sessies gereden. Het circuit is erg uitdagend, moeilijk om te leren. Aan het begin van sessie 3 deed de R1 het niet. Geen ontsteking. Reden onbekend. Na een kleine anderhalf uur was het probleem weer opgelost en hadden ik 2 sessies gemist. Aan het einde van de dag toch nog een sessie kunnen rijden.
Het weer was echt ideaal.
Morgen heb ik instructie van Tommy Hill geboekt. Hopelijk kan ik wat opsteken van zo'n toprijder.

Almeria

Ik voor Tommy Hill

Dag 2:

Soms zit het mee en soms zit het tegen. Vandaag zat het tegen. En hoe. De dag begon mooi. Ik hadden me ingeschreven voor de clinic van Tommy Hill. Hij is in 2011 British Superbike kampioen geweest en weet dus hoe het moet. Ik heb 2 sessies met hem gereden waarin ik al veel heb geleerd. Aan het einde van de 2e sessie zag ik dat de R1 een klein beetje olie lekte. Dat bleek veroorzaakt te zijn door een losgelaten boutje van het deksel van de startkoppeling en dynamo. Daardoor was er ruimte ontstaan waar de olie door kon ontsnappen.
Omdat ik niets wilde missen van de instructie probeerden we snel het probleem op te lossen met vloeibare pakking. Na 2 rondjes in sessie 3 bleek dit niet te werken. Nog steeds olie lekkage.
Het deksel moest er dus vanaf. De dynamo en starterkrans zitten er beide achter. Ik wist vanuit Hockenheim 2012 wat er kon gebeuren als dit deksel er onvoorzichtig vanaf gehaald wordt. Lees dat maar hier eens terug. Maar het moest. En toen werd het moeilijk. Lang verhaal kort, ik heb de rest van de dag niet meer gereden helaas. Rond kwart over 6 was de motor weer klaar. De hele middag sleutelen met hulp van mijn pitbox maatjes in plaats van racen. Bah, wat frustrerend kan een dag zijn. Op dat moment had ik nog hoop dat het op dag 3 beter zou gaan.

Dag 3:

Na pech op dag 1 & 2 zou het op dag 3 vast beter gaan. Niet dus. Ik heb 2 sessies kunnen rijden omdat het probleem van dag 2 toch niet opgelost bleek. Na wat extra sleutelwerk was het toch verholpen en kon ik rijden. Na 2 heerlijke sessies was mijn accu leeg. Dat krijg je ervan als je de dynamo verwijderd... Niet snel genoeg meer op kunnen laden voor de laatste sessie helaas.

Almeria

Dag 4:
 
Vandaag mocht ik met Neil Hodgson de baan op. Dit ter compensatie omdat mijn dag met Tommy Hill (foto) donderdag nogal kort was. Neil heeft me een aantal goede tips gegeven waardoor ik hopelijk sneller wordt.
Ik reed vandaag om en om met mijn eigen accu en de accu van pitboxgenoot Martin Damsma, waarvoor dank. Zodoende heb ik op deze laatste dag eindelijk 6 sessies kunnen rijden. Heerlijk! En het ging top! Jammer dat het alweer voorbij is.
Almeria is een moeilijk te leren technisch circuit. Een heel goed circuit om heel veel op te leren. Ondanks de problemen is dat toch gelukt. Ik ga met een tevreden gevoel naar huis. Nu op naar de eerste race op 7 april.

 
Vertrek naar Almeria (Spanje)

Morgen - dinsdag - vertrek ik naar Almeria Spanje voor de voorjaarstraining. Van woensdag t/m zaterdag ben ik op het circuit te vinden. Zo mogelijk geef ik hier updates, maar de kans is groter dat ik dat via Facebook doe. Houd mijn Facebook pagina daarom de komende dagen ook bij. Beter nog, Like het, zodat je updates automatisch in je tijdlijn ziet verschijnen.

Almeria

De motor is al in Spanje, die is afgelopen weekend op transport gegaan. Hier een sfeerbeeld van het afleveren van de motoren. Heb je de weersvoorspelling gezien voor Almeria? Beter raceweer is niet te krijgen....!

 
De winter voorbij

De winter voorbij. In navolging van een zekere Volemdamse volkszanger gaat deze jongen naar de zon. De Spaanse zon in dit geval. Minder dan een maand nog te gaan. Links in beeld telt de klok langzaam af naar de start van dit raceseizoen. Veel blijft hetzelfde, sommige dingen veranderen.

Hetzelfde
De R1 is gelijk aan het voorgaande jaar. Hij bevalt me prima. Dat, in combinatie met de wetenschap dat het budget nog niet geheel rond is, heeft me doen besluiten om geen andere motor aan te schaffen. Elke verbetering moet dus bij mij zelf vandaan komen. Ook dat is een mooie uitdaging natuurlijk.

Ik blijf ZAC rijden via de organisatie RSZ Motorsport. In de winter heb ik even gekeken naar de OW cup als alternatief. Ik heb besloten ZAC te blijven rijden vanwege de grotere hoeveelheid rijtijd in relatie tot het inschrijfgeld.

Verandering
Rijden op het circuit Zolder doen we niet meer. De organisatie heeft dit circuit van de kalender gehaald.  Dit omdat er vanwege de geluidsproblemen op dat circuit altijd maar weinig deelnemers kwamen. In plaats daarvan gaan we naar het circuit Mettet. Daar waren we in 2011 voor het laatst.

Verhuren
Mijn racekuipen ga ik "verhuren". Vrij naar het idee dat Jan Lammers gebruikte op zijn Dakar truck. Hij verkocht sponsorblokjes voor €5.000,- per stuk. Dat idee neem ik over. Ik verhuur ruimte op het kuipwerk van mijn motor. Het concept is heel simpel. Daar waar geen racenummer 905 staat en waar geen andere sticker zit, is ruimte om te verhuren. Ik verhuur de kuipen in blokjes van 30 cm2 per stuk. Op onderstaande foto is de momenteel beschikbare ruimte te zien.

Wat kost dat en wat krijg je ervoor?

1 blokje van 30 cm2: per race €20,- of het hele seizoen voor €50,- (exclusief stickerkosten)
Bij afname van meerdere "blokjes" is het bedrag bespreekbaar.

Sponsorruimte 

Interesse? Neem dan even contact met me op. Dat kan hier

 
Vooruitblik op 2014

2014 is zojuist begonnen. De donkere dagen rondom kerst en de jaarwisseling zijn traditiegetrouw de tijd waarin de kalenders van races en trainingsdagen bekend worden gemaakt. Na enige stilte op de site in de periode na de laatste race kan ik nu de voorlopige kalender voor 2014 bekend maken. En ja, voorlopig is onderstreept omdat de ZAC racedagen nog niet definitief vastliggen. Ik heb ze dus met het spreekwoordelijke potlood in de agenda geschreven. Doet u dat ook.

Al eerder aangekondigd op deze site is de voorjaarstraining op het circuit van Almeria in Spanje. Daar komen nu de ZAC racedagen bij. Overige trainingsdagen heb ik nog niet geboekt. De meeste data zijn wel bekend, maar ik zal ze waarschijnlijk niet eerder boeken dan de ZAC kalender definitief is.

De meest opvallende verandering is het vervallen van de race op het circuit van Zolder in België ten faveure van het circuit van Mettet. Mettet stond afgelopen jaar niet op de kalender. Uit de naamgeving van de wedstrijd mag men afleiden dat het een endurance race zal gaan worden. Ook dat is nog niet definitief duidelijk.

5-8 maart
circuit Almeria
Voorjaarstraining
7 april
circuit Assen
Bijna paasraces
5 mei
circuit Assen
Vrijheidsraces
4 juni
circuit Mettet
International endurance
7 juli
circuit Assen
Halfway there trophy
11 augustus
circuit Assen
Holiday races
8 september
circuit Zandvoort
Indian summer races
6 oktober
circuit Assen
Finale races

Wat wel duidelijk is, is dat ik in seizoen 2014 met dezelfde motor zal rijden. De R1 is bewezen goed. Ook qua kleurstelling zal er voor de verandering eens weinig verandering zijn. Tenzij een nieuwe sponsor zich meldt met het verzoek tot nieuwe kleuren natuurlijk ;-)

 2014

Natuurlijk de beste wensen voor 2014! 

 

 
Eurol & De Vries Banden ook in 2014 sponsor

Vlak voor de start van het nieuwe seizoen ben ik blij om jullie te kunnen vertellen dat Eurol en De Vries Banden mij in seizoen 2014 blijven steunen. Eurol voorziet mijn R1 van alle noodzakelijke vloeistoffen en De Vries Banden verzorgt de banden om de velgen. Beide bedrijven dank ik hartelijk!

Eurol 

Eurol is de enige Nederlandse onafhankelijke producent van smeermiddelen. Eurol is actief in de tweewieler- en motorsector, de automotive sector, industrie, landbouw en grondverzet, scheepvaart en watersport. Als onafhankelijke producent en mondiale speler in de olie-branche is Eurol in staat zeer snel op nieuwe ontwikkelingen in te spelen. Eurol heeft als totaalleverancier een zeer compleet productassortiment. Naast smeermiddelen in breedste zin, oliën en vetten, omvat het assortiment ook onderhoudsproducten in sprays en aerosols, ruitensproeiervloeistoffen en koelvloeistoffen, remvloeistoffen, metaalbewerkingsvloeistoffen en undercoatings. In één van de modernste fabrieken van Europa worden op efficiënte wijze de kwaliteitsoliën van Eurol samengesteld en verpakt. Alle producten van Eurol zijn absolute topkwaliteit.

 
 De Vries

Reeds 20 jaar is De Vries Banden een begrip in Zutphen; een betrouwbaar adres voor voordelige banden en uitstekende service.

Naast nieuwe banden s kunt u ook bij De Vries terecht voor lichtmetalen en stalen velgen, gebruikte banden en huur van winterbanden en sneeuwkettingen. Tevens leveren en monteert De Vries truckbanden van alle bekende merken.

 

 
Van der Vegt Verspaning en Techniek ook in 2014 sponsor
Van der Vegt Verspaning & Techniek 

Ik ben verheugd om te kunnen aankondigen dat Van der Vegt Verspaning en Techniek ook dit seizoen weer steunt!

Van der Vegt Verspaning en Techniek is gespecialiseerd in het vervaardigen van hoogwaardige fijnmechanische machineonderdelen voor diverse takken van industrie. Hierbij wordt altijd gestreefd naar een zo laag mogelijke prijs zonder dat dat ten koste van de kwaliteit gaat. De inzet van de juiste gereedschappen, slimme opspanmethoden, externe programmering d.m.v. een cad/cam-systeem en een product-eindcontrole zijn van doorslaggevend belang op kwaliteit te waarborgen.

Van der Vegt Verspaning en Techniek biedt met 25 jaar ervaring de nodige kennis om ervoor te zorgen dat uw product in vertrouwde handen is.